Gereden: Rolls-Royce Ghost Series II [Firstgear Cars Special]
Gewone auto’s krijgen na enkele jaren dienst een facelift. Bij Rolls Royce heet dat een ‚series 2’. Ze bedoelen hetzelfde, maar het klinkt toch een stuk eleganter, niet?
In mijn jaren met Hart voor Auto’s heb ik bijna alle mogelijke supercars wel gereden, maar nooit eerder stuurden wij met een Rolls-Royce. Men zegt dat dit next level zou moeten zijn, een segment apart. Dus we gingen op pad met de Rolls-Royce Ghost van onze vrienden van Firstgear Cars: De Ghost, dat is geen auto. Dat is een wolk waarop je je verplaatst, meegevoerd op het resultaat van de liefde van tientallen vakmannen. Je voelt bijna hoe ze het leder juist knipten, en het om de kussens drapeerden. Hoe het hout gepolijst is. Hoe de motor stukje per stukje is samengelegd. Een Rolls wordt niet gebouwd, die wordt geboren. Zo is er in de hele productie maar één robot aanwezig, om de carrosserie te spuiten. Al de rest is het resultaat van het werk van mensenhanden. Dat merk je ook. Het is ook het argument waarmee alle rationele aspecten van tafel worden geveegd.
De Rolls-Royce Ghost was al een dermate fijne auto, dat het niet meer dan normaal is dat zijn update subtiel is. Nochtans is geen paneel van het koetswerk nog hetzelfde gebleven. De lijn die over de flank loopt, is een geheel nieuwe. Die start iets vroeger op de voorkant, wat het design meer dynamiek geeft. De lichtblokken zijn nieuw, terwijl de motorkap twee nieuwe trekjes krijgt.
Met nog meer kleine veranderingen is het reeds sublieme interieur van de Ghost nog verbeterd. De zijdelingse steun in de stoelen is beter, en vooraan is er een nieuwe regelbare lendensteun. Wie het dashboard aanraakt, voelt geraffineerder materialen onder de vingertoppen (belangrijk in dit soort wagen). De achterbank heeft een nieuwe vormgeving gekregen. In de Lounge-positie staan de twee zitplaatsen nu wat meer naar elkaar gericht. Trouwens, wat vinden jullie van deze nogal gewaagde kleurencombinatie?
Wat technologie betreft, zijn de bedieningselementen van het entertainmentsysteem verbeterd. Nu de bedieningsknop veranderd is, merk je zelfs niet meer dat je met dezelfde iDrive van BMW bezig bent. De Spirit of Ecstasy heeft er op plaatsgenomen en is eigenlijk een touch pad. Door een vrouw met vleugels aan te raken, voer je dus eigenlijk een adres in de gps in. Het grote HD-scherm van 10 duim is nog steeds geen aanraakscherm, want een scherm met vingerafdrukken, dat heeft toch geen plaats in een Rolls?
Natuurlijk, het is relatief, maar toch is de Ghost de meer dynamische keuze in het Rolls-gamma. Hij is dus net zo leuk om in rondgereden te worden, als om zelf mee rond te rijden. Aan de prachtige 6.6 V12 met 570 pk en 780 Nm is niets aangepast. Hij heeft er alleen een achttrapsautomaat van ZF bijgekregen. Die overlegt zelfs met de gps om te weten waar hij beter van versnelling wisselt om het comfort niet te verstoren.
Motor | 6.6 12-cilinder benzine |
---|---|
Cilinderinhoud | 6592 cc |
Vermogen | 572 pk / 420 kw @ 5250 tpm |
Koppel | 780 nm @ 1500 tpm |
Acceleratie 0-100 km/u | 4,9 sec. |
Topsnelheid | 250 km/u |
Voor een koude, technische analyticus zal de Ghost nooit objectief de beste keuze zijn. Maar dat hoeft ook niet, want je kiest in de praktijk nooit tussen een Rolls en een andere auto. Je kiest een Rolls, omdat je een Rolls wil. Deze mythe is er één zonder rivalen. Er is wel een prijs: dik € 500.000 nieuw. Gelukkig heeft Firstgear Cars een zeer jong exemplaar staan welke jouw een hoop bespaard in de aanschaf, ik zeg: doen!