Gereden: Rolls-Royce Cullinan [Thijs Timmermans Special]
Ook de meest prestigieuze luxeconstructeur heeft nu toegegeven aan de immense druk van de markt en zijn eigen cliënteel: Rolls-Royce heeft zijn eerste vierwielaangedreven auto en het is een bijzonder grote luxe-SUV geworden. Wij mochten rijden met een exemplaar van Thijs Timmermans, specialist in de verkoop van luxe & sportwagens.
Als je Torsten Müller-Ötvös, de CEO van Rolls-Royce zo’n 5 jaar geleden naar een SUV binnen het modellengamma van Rolls-Royce vroeg, reageerde hij spontaan en zeer direct: “over my dead body”. Gelukkig is hij nog niet dood, maar de SUV is er wel ondertussen. Zo is Rolls-Royce zeker niet de enige waarvan je een SUV nooit zo hebben verwacht. Een (gefortuneerde) SUV-liefhebber kan nu ook kiezen voor een Bentley Bentayga, Lamborghini Urus, Maserati Levante, Porsche Cayenne en nu dus ook uit de Cullinan. Waarbij de naam werd geleend van de grootste diamant (3106 karaat) ooit, een duidelijke verwijzing naar de unieke positie die Rolls-Royce wil innemen in dit nog steeds groeiend segment.
Is alles dan helemaal nieuw aan deze Cullinan? Nee, heel veel is nieuw, maar ook niet alles omdat een aantal dingen gedeeld worden met in de eerste plaats andere Rolls-Royces en (meer onderhuids) met voertuigen van het moederbedrijf BMW. Vorig jaar heeft Rolls-Royce met de introductie van de Phantom II een geheel nieuwe structuur ingehuldigd, “Architecture of Luxury” genaamd, een volledig aluminium spaceframe dat nu ook voor de Cullinan en voor alle nog volgende Rolls-Royce modellen zal worden gebruikt en dat zo flexibel is dat het speciaal kon worden aangepast aan de specifieke eigenschappen van een SUV, onder meer een reusachtige achterklep (in twee delen) die verstevigingen veronderstelt op andere plaatsen.
Onder de kap zit dezelfde V12 biturbo van 6,75 liter die we al kennen van de Phantom en die hier 571 pk levert en een maximumkoppel van 850 Nm. Via een 8-traps automaat wordt dat vermogen en koppel in eerste instantie doorgegeven aan de achterwielen (tot 100%), terwijl het inschakelen van de voorwielen pas plaatsvindt wanneer de stuurelektronica dit nodig vindt.
Thijs Timmermans heeft een zeer jong exemplaar in de verkoop, uitstekende kans om eens kennis te maken met een van de meest exclusieve SUV’s ter wereld. Een van de grootste ook, met zijn lengte van 5,34 m nauwelijks korter dan een Ghost limo, 2 m breed en 1,84 m hoog. Eenmaal op pad, rijdt deze Cullinan als een echte Rolls. De motor is fluisterstil, de zogenaamde “Magic Carpet Ride” is geen ”nietszeggende” slogan, het comfort is haast adembenemend. Hij schijnt ook echt goed off-road te kunnen, maar met alle respect voor de verkopende partij in deze laten we dat aan de nieuwe eigenaar over. Het meest aangename schijnt natuurlijkte zijn dat ook deze Cullinan een echte Rolls-Royce is: hier geen gefriemel met 27 knoppen en toetsen om toch maar de juiste stand te vinden, er is één knop die je in off-road kunt zetten en dan kan je alles aan de auto zelf overlaten. “Let jij maar op de weg en geniet van het uitzicht” lijkt de Cullinan zijn chauffeur te zeggen, “ik zorg wel voor de rest”.
Voor wie er nog twijfels over zou gehad hebben, de Cullinan is een Rolls-Royce tot in het diepste van zijn genen. Geen BMW X7 met Rolls-Royce koetswerk dus. Ook hier dus: comfort wordt met een hele grote C geschreven en uiteraard heeft de auto voldoende adem en vermogen om op het even welk terrein zijn mannetje te staan. In verhouding tot zijn buitenafmetingen vinden we de binnenruimte niet echt uitzonderlijk en de zogenaamde suïcide doors achter lijken ons hier niet echt voordelen te bieden, enkel originaliteit. Ten slotte is er natuurlijk het fabelachtige prijskaartje, maar laat dat nu net de factor zijn waar potentiële Cullinan-klanten zich het minst druk over maken. Daarbij komt dat de aanbieding bij Thijs Timmermans zorgt voor veel overtuiging, check het hier!