Gereden: Porsche 911 Carrera T

Gereden: Porsche 911 Carrera T

Wederom een toevoeging aan de al zo grote serie 911-varianten. De Carrera T is een auto die het label ”less is more” mag dragen, maar is deze T dan ook een waardevolle toevoeging of is dit een marketingstunt van Porsche om zo meer 911’s te verkopen?

Gewichtsbesparing is een van de punten waar Porsche met de 911 T aan heeft gewerkt: de achterruit en de zijruiten zijn van lichter glas, in basis heeft de Carrera T geen achterbank en er is enorm bespaard op geluidsisolatie. Verder wordt de T standaard geleverd mét sperdifferentieel, sportuitlaat, sportonderstel en sport chrono pakket. Als motor heeft hij de aandrijflijn van de 911 Carrera gekregen, een heerlijke zescilinder boxer-motor die 370 pk levert. Er is een keuze uit een handgeschakelde 7-bak, of een PDK automaat. Die handbak heeft kortere overbrengingen en een kortere schakelpook (dit om wat meer racegevoel te genereren). In basis dus een erg lekker pakket!

Op papier niet zeer indrukwekkend
De 911 Carrera T is met zijn 370 pk sterke motor niet bijzonder snel, een sprint van 0 – 100 km/u duurt 4,5 seconden met handbak en 4,2 seconden met PDK-automaat. Die sprint gaat door tot nét geen 300 km/u (293 om precies te zijn). Prima cijfers voor een sportwagen, maar geen cijfers waar je even stil van wordt. Maar gelukkig is dat ook niet waar het om draait bij deze 911 versie, de Carrera T moet namelijk meer rijplezier bieden en een ”echte rijdersauto” zijn.

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Back to the basics
Het is al weer even geleden, ik kan me bijna niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst in een handgeschakelde Porsche heb gereden. Toch wel weer erg lekker, het starten, de koppeling bedienen en de schakelpook met die korte overbrenging in zijn 1 zetten. Het interieur is best wel basic met half lederen bekleden stoelen, maar ook dat ziet er juist weer lekker oldschool uit. Bij het wegrijden merk ik gelijk hoe makkelijk deze Porsche zich laat bedienen, de koppeling voelt soepel en de verzetten gaan zonder al te veel moeite. Het is bizar hoe snel je jezelf één voelt met deze sportwagen. Nooit geeft de Carrera T jou het idee dat hij het niet aan kan, alsof de auto perfect is in combinatie met het vermogen. Alles gaat zo smooth en natuurlijk… Als je lekker aan de slag gaat met dit apparaat voelt hij ergens ook wel lekker rauw, die hoogtoerige zescilinder huilt en pruttelt lekker bij gas los. Het gevoel wat de auto jou geeft als je terugschakelt (de auto geeft automatisch tussengas) is supergaaf, op een bepaalde manier maan je jezelf even in de gedachte alsof je een proffessionele coureur bent!

Prijs
Nét geen 150.000 euro, € 149.016,- als je kiest voor de handgeschakelde versie. Mocht je toch voor meer comfort kiezen en de PDK-automaat willen, dan krijg je ietswat korting op de BPM en betaal je slechts €
143.100,- . De T is hiermee een stuk prijziger als een gewone Carrera maar er zijn dan ook een hoop opties die wel verkrijgbaar zijn op deze T en niet op de Carrera.

Porsche 911 Carrera T

Lekker totaalpakket
Als ik antwoord moet geven op de vraag: is deze T dan ook een waardevolle toevoeging of is dit een marketingstunt van Porsche om zo meer 911’s te verkopen? Dan kan ik concluderen dat deze Carrera T zeker een succesvolle toevoeging is. Het pakket Carrera T biedt een mooie samenstelling van opties voor een ware purist. Met name de sportieve versnellingsbak spreekt mij persoonlijk erg aan. Porsche biedt van de 911 zo ontzettend veel varianten, wat er voor zorgt dat jij als koper altijd wel een 911 kan vinden die past bij jouw wensen. Of dit nou in de smaak van een Carrera, GT3 of een Turbo is; dat maakt niet uit.

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho.nl

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.