Gereden: Porsche 911 992 Carrera 4s [DNA Cars Naarden Special]
Sneller, mooier, sportiever, geavanceerder, maar ook veiliger groener en comfortabeler: de nieuwe Porsche 911 moet met elke generatiewissel weer op elk beter worden. Wij testen de 992 van DNA Cars, een bijzonder gaaf exemplaar…
Om even te beginnen bij het feit waarom we bij DNA Cars Naarden op bezoek gingen; Bram Hoefnagels (eigenaar) heeft 2 prachtige exemplaren staan van de nieuwste Porsche 911, codenaam 992. Waarom zou je nog naar de Porsche dealer gaan als je zulke mooie auto’s tegen scherpe prijzen in huiskamersferen kunt kopen? Precies dat is waar het bij DNA Cars om draait, geen lange levertijden, gewoon direct rijden zonder al te veel geneuzel.
Maar nu even over de Porsche zelf, want daarvoor kwamen we hier. De Porsche 911 is een van de meest succesvolle sportwagens die er op de markt gebracht zijn, misschien is dat ook wel zijn grootste probleem; er rijden er zoveel van rond. En ja, weliswaar in allemaal verschillende smaakjes maar toch; het blijft een 911. De 911 is een alleskunner, die comfortabel dagelijks bruikbaar moet zijn, maar ook stevig sportief. Gelukkig kan die dat goed, héél goed.
Tegelijkertijd is hij ook wel een beetje gewoontjes in de testomgeving waar wij rijden (‘t Gooi), 911jes genoeg. Serieus, op bijna elke hoek van de straat vindt je er wel een; je zou hem bijna de Volkswagen Golf van het Gooi noemen. Gekkigheid natuurlijk, maar een echte exoot is het niet. Toch is het geen goedkope sportwagen, want ons testexemplaar kost nieuw ruim € 230.000,- .
Het uiterlijk is in grote lijnen niet echt een verrassing te noemen, maar de 992 is bijna conceptcar-achtig clean. Al het onoverkomelijke koelings- en sensorenwerk aan de voorkant is slim verstopt in de zwarte balk onder de koplampen, die de auto nog veel breder doet lijken dan hij al is.
Aangezien de 911 veelal als dagelijks vervoer wordt gebruikt is het comfort van niet te onderschatten belang. De achterste wielkasten zijn duidelijk beter geïsoleerd om het geruis van de brede achterbanden te onderdrukken. De variabele dempers zijn standaard, variabele stabilisatorstangen die het comfort (en de wendbaarheid) verhogen zijn een optie. Net als vierwielbesturing.
Voor een turbomotor heeft het blok een bewonderenswaardig lange adem en komt het vermogen buitengewoon gecontroleerd vrij. Ook klinkt hij in het interieur bijna net zo lekker als vroeger. Van buiten is hij door de turbo’s en partikelfilters zeer stil, echt een probleem. Schakelacties zijn net als voorheen perfect geprogrammeerd in de automaatstand en onmiddellijk na een ruk aan een beider flippers, alleen mogen de schakelklappen in Sport+ wel een tandje harder voor een rauw randje extra beleving.
Porsche verdient alle lof voor de manier waarop al die componenten op elkaar zijn afgestemd om een volstrekt organisch, samenhangend en voorspelbaar geheel te vormen, ondanks dat rol en duikbewegingen zo goed als geëlimineerd zijn. De lichte neus draait altijd gretig de bocht in en de aangenaam pezige en spelingsvrije besturing communiceert precies met hoeveel gewicht je onderweg bent en hoeveel daarvan op welk wiel drukt. En de remmen zijn misschien nog wel het sterkste punt, waardoor je gigantisch veel vertrouwen krijgt om hard te rijden. Sneller, mooier, sportiever, geavanceerder, maar ook veiliger groener en comfortabeler: de nieuwe 911 is het allemaal weer.
Met dank aan Bram Hoefnagels, DNA Cars Naarden.