Gereden: Mercedes-AMG G63 [Thijs Timmermans Special]
Het combineren van sportwagenpotentieel met verregaande terreinkwaliteiten lijkt misschien ietswat vreemd op papier, de nieuwe Mercedes G63 AMG bewijst in de praktijk dat het goed samengaat!
Na bijna 40 jaar kwam vorig jaar de gloednieuwe G-Klasse ten tonele die heel zijn carrière waanzinnig populair was, Mercedes kwam bovendien relatief snel met de blitse G63 AMG variant. Die blijft trouw aan de befaamde offroadskills van de G maar voegt er een stevige scheut vermogen aan toe, hij produceert met de 4.0-liter V8 hier 585 pk / 850 Nm! Sportieve details mogen uiteraard niet ontbreken.
Bovendien blijven alle details bewaard: richtingaanwijzers op het front, deurscharnieren en reservewiel als een rugzak op de achterkant. Toch evolueert de nieuwe generatie subtiel. De koetswerkpanelen zijn bijvoorbeeld fijner. Hun uitvoering in aluminium (deuren, motorkap, vleugels) zorgt voor 170 kilogram minder gewicht. Nog een moderne touch: de ronde led-dagrijlichten. Een premium-SUV-gevoel heb je dan weer niet: de rijhouding en de rechte voorruit maken je meteen duidelijk dat je aan boord bent van een echte 4×4. Je zit zodanig dominant dat je wel aan boord van een vrachtwagen lijkt te zitten. Die schizofrene sfeer zet zich voort op de snelweg: daar zijn de wind- en rolgeluiden duidelijk aanwezig. Dat is niet erg, maar er zijn goedkopere Mercedessen die aanzienlijk stiller zijn..
In zijn laatste levensjaren stond de vorige G-Klasse niet alleen bekend om zijn terreinprestaties en luxe, maar ook om zijn supersonische prestaties. Dat is in deze nieuwe generatie niet anders. Zelfs in de “basisversie”, de G 500, krijg je al een 422 pk sterke V8. Moet je nagaan wat deze 585 pk sterke AMG variant doet met het geheel…
In combinatie met de recente negentrapsautomaat levert dat voor zulke auto uiteraard indrukwekkende prestaties op. Ondanks een gewicht van 2,5 ton rij je trager verkeer voorbij met het gemak van een kleine GTI. Maar vooral bij dagelijks gebruik is de V8 opzwepend. Een dot gas levert de passagiers een subtiele maar dikke soundtrack op. Keerzijde van de medaille is dan weer zijn gigantische verbruik, maar ach moeten we daar nou over blijven zeuren?
Het traditionele ladderchassis is nog steeds aanwezig: dat is een meerwaarde op off-roadterrein. Maar de nieuwe G-Klasse ruilt zijn starre vooras wel in voor een onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen. Een adaptieve ophanging kan ook. Het verschil is al in de eerste meters merkbaar. Het contact met de weg is minder ruw (al heeft hij achteraan nog steeds een wat springerige starre achteras) en de gemoderniseerde stuurinrichting snijdt de bochten veel beter aan. Zijn weggedrag is verrassend dynamisch voor een auto met zulke oude chassisarchitectuur. Terreinvreter
Gelukkig gaan die evoluties niet ten koste van zijn terreincapaciteiten. Op papier doet de nieuwe G-Klasse het zelfs beter dan zijn voorganger. De doorwaaddiepte nam toe van 60 tot 70 centimeter. Maar je hebt vooral nog steeds korte versnellingen en de mogelijkheid om de differentiëlen vooraan, centraal en achteraan te vergrendelen. Maar dan moet je wel het lef hebben om duur speelgoed van 250.000 euro door de modder te jagen.
Rijden met de G63 AMG is een bijzondere ervaring. Het terreintalent van een Land Rover Defender, de luxe van een Mercedes S-Klasse en de prestaties van een Porsche 911 – in rechte lijn althans? De Mercedes G-Klasse verzamelt het allemaal in één pakket. De vraag is alleen: welke kleur moet het zijn? Onze vrienden van Thijs Timmermans hebben meerdere varianten uit voorraad leverbaar, waar er bij de dealer ruim 15 maanden levertijd op zit…