Gereden: Mercedes-Benz GLA45 AMG
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video hier!
Mercedes-Benz is in een sneltempo haar gamma aan het peperen, de GLA is daar geen uitzondering op. Zo ging de GLA dus ook naar de dopingskliniek in Affalterbach.
De eerste vraag die ik mijzelf ging stellen toen Mercedes met het bericht kwam ook een AMG versie van de nieuwe GLA te gaan bouwen was; Waarom? Past dat wel bij deze kleine cross-over? Echter kun je weinig inbrengen tegen zo’n GLA45 AMG. Mercedes heeft het budget, de knowhow en hoeft er geen andere wagen voor te laten vallen. Waarom zou je deze dan niet naar Affalterbach sturen om hem vol te pompen met steroïden en zo de enkele geïnteresseerden gelukkig te kunnen maken? Juist ja. De GLA45 AMG heeft evenveel bestaansreden als de G-Klasse AMG.
Doping kuur
Voor het oppompen van de GLA tot GLA45 AMG gebruikt Mercedes het recept dat we ook al zagen op de A45 AMG en zijn vierdeurscoupé-broertje; de CLA45 AMG. Visueel herken je de hoogste van het trio aan de gespierde bumpers, dikke wielkasten en 19- of 20-inch velgen die rode remklauwen verbergen. Verder krijg je standaard Bi-Xenon-verlichting vooraan en achteraan krijgt deze opgespoten variant LED-verlichting. Subtiel verschil met de reguliere versies, maar het zet de AMG-variant net een klasse hoger.
Binnenin onderscheid je de GLA45 AMG dan weer helemaal niet van de A45 AMG of CLA45 AMG. Het ziet er allemaal erg herkenbaar en correct afgewerkt uit. Verder zitten we op schitterend vormgegeven stoelen, die ook nog eens erg veel steun bieden. Achteraan is er genoeg ruimte voor twee volwassenen, maar verwacht geen wonderen.
Geplof en geknal
Onder de kap schuilt één van de meest interessante blokken die ze ooit in Affalterbach hebben geproduceerd. Twee liter slagvolume en vier cilinders. Maar de mechanische technologie perst er wel 360 pk en 450 Nm uit. Getallen die enkel mogelijk zijn dankzij de directe injectie en twin scrollturbo. Met die vermogens schiet de 1.500 kilogram zware GLA45 AMG in 4,8 seconden naar 100 km/h, mede door de 4Matic-vierwielaandrijving. Al voelt het niet per se zo snel, omdat je wat hoger van de grond zit en dus iets minder het snelheidsgevoel ervaart. De decibels dat het blok produceert maakt dat verlies aan snelheidsgevoel wel snel goed. De vierpitter klinkt ongelooflijk goed dankzij een heerlijke uitlaat. Geplof en geknal wisselen elkaar af bij het schakelen of loslaten van het gaspedaal.
De krachtbron wordt gekoppeld aan een AMG Speedshift DCT 7-versnellingsbak die onderaan de toeren wat tam is, maar eens je vol in het pedaal vliegt, er mee vandoor gaat als de snelsten. De automaat is ook te bedienen met de flippers achter het stuur, exemplaren die vast aan het stuur zitten – voor de geïnteresseerden.
Hoe rijdt de GLA45 AMG?
Best lekker! De AMG-behandeling brengt een met 15 millimeter verlaagd sportonderstel met aangepaste veren, dempers en stabilisatorstangen. Het ding staat op grotere velgen met sportiever rubber en heftiger bijtende remmen. Om het verschil tussen beide modellen te vrijwaren, hebben de ingenieurs er tijdens de ontwikkeling goed op toegezien dat de GLA45 AMG meer zou zijn dan een iets hogere A45 AMG.
Is die laatste een circuitjongen, dan mag je de GLA-afgeleide een rallyversie noemen. De ophanging staat veel milder afgesteld, waardoor het hogere zwaartepunt extra gaat spelen. Nu worden koetswerkbewegingen uitstekend geweerd, maar het is geen keihard, als een strijkijzer over biljartvlak asfalt bewegende sportieveling meer. Je levert wat snelheid en scherpte in, maar wint aan rijplezier. Op een bochtenrijke achterafweg is het genieten geblazen. Gooien en smijten zonder zorgen.
Prijzen & concurrentie
Wat dat moet kosten? Veel. Heel veel, voor zo een type auto. De GLA45 AMG kost minstens €68.795,-. Dat is bijna €7.000,- meer dan de A45 AMG en slechts iets minder dan de CLA45 AMG. Overigens had ons testmodel een nieuwprijs van dik €90.000,-, wat in mijn ogen echt over de top is. Wie zijn de voornaamste concurrenten? De Mini Countryman John Cooper Works heeft dezelfde filosofie, maar speelt een klasse lager. En de BMW X1 mist een M-variant, waardoor de Audi RS Q3 zich als voornaamste concurrent opwerpt. Dus wat dat betreft staat Mercedes er goed voor met de GLA45 AMG, die is toch wel een stuk stoerder dan die Audi!
Conclusie
De GLA45 AMG is de meest comfortabele van het opgepompte A-trio. Door zijn hogere rijhoogte maakt hem dat ook tot de minst sportieve. Al hoeft dat niet altijd een noodzakelijk kwaad te zijn. Want je rug zal je dankbaar zijn bij de verkeersdrempels, net zoals de onderkant van de wagen. Of hij zijn prijs waard is, daar zijn we dankzij het lekkere rijgedrag en de knappe technologie helemaal van overtuigd. Of je het daarom moet ophoesten voor een kleine opgepompte cross-over…
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers