Gereden: Mercedes-AMG GT-R 2019 [Gräper Automotive Special]
Op uitnodiging van Oscar Gräper mochten we een AMG naar keuze rijden bij Gräper Automotive. De AMG GT-R heeft een facelift ondergaan en ziet er nu nóg strakker uit, het was tijd om weer eens op pad te gaan met de auto die in de F1 als officiële safetycar wordt gebruikt!
Echt grote wijzigingen zijn het niet geworden, maar de neus heeft toch een wat strakker getrokken gezicht door het nieuwe design van de koplampen. Ook de achterlichten en de diffuser maken de kont wat stoerder. In het interieur zien we wel wat ingrijpende wijzigingen, het nieuwe besturingssysteem werkt feilloos en dat was ook wel nodig, de displays van Mercedes-Benz zijn echt extreem gaaf geworden. Vanwege de nieuwe emissie-eisen klinkt deze nieuwste versie wel wat meer gedempt maar dat mag de pret niet drukken, de AMG GT-R maakte eerder al wat los in ons. De vraag is, doet ‘ie dat nog steeds?
De 4,0-liter V8 biturbo is nog steeds dezelfde, al kreeg hij wel nieuwe turbo’s die wat harder blazen. Daardoor is het vermogen tot 585 pk en 700 Nm gebracht in de R. Gekoppeld aan de evenzeer gekende Speedshift DCT-7 zorgt dat voor een spurt naar 100 km/h in 3,6 seconden. De AMG GT-R houdt het pas bij 318 km/h voor bekeken.
Oerendhard dus, iets wat ook gezegd kan worden van de brul die nog altijd uit de pijpen komt gerold. Gooi je de sturende elektronica van het AMG Dynamic Select in Sport+ of Race dan gorgelt, spuwt en grauwt de GT-R zo hard dat je een provincie verder nog een burenruzie kan ontketenen. Naast het volledig uitschakelbare ESP voorzag Mercedes-AMG namelijk ook in het zogeheten AMG Traction Control. Een van de GT3-versie overgenomen regelaar die de slip van de achterwielen in negen standen regelt, van ‘strak aan de teugel’ op niveau 1 tot ‘smoren maar’ op nummer 9.
Kreeg de GT-R een flinke afslankkuur?
Dat valt eigenlijk wel mee. De GT-R is 15 kilo lichter dan de GT S. Op zich dus geen enorm verschil, al hoort daar een dubbele ‘maar’ bij. Zo kan je die gewichtsbesparing optioneel verdubbelen door de keramische remmen en de gesmede AMG Performance-velgen bij te bestellen. Bovendien schrapte Mercedes-AMG niet alleen, het voegde ook een aantal componenten toe, onderdelen die sowieso een meergewicht met zich meebrachten. Zoals de vierwielsturing, de kofferspoiler, de verstevigingen van de koets en onderstel en de actieve aerodynamische assistentie.
En dat laat zich ongetwijfeld voelen?
We hebben zelden zo’n verschil gemerkt. De anders ook niet bepaald knullige AMG GT S is een kruiwagen in vergelijking met de R. Het is wonderbaarlijk hoe hard dit ding aan het asfalt kleeft! Zonder de minste moeite knal je dan ook rondetijden die in de andere AMG GT’s simpelweg niet haalbaar zijn… Te danken uiteraard aan de verbeterde aerodynamica. Ook de instelbare schroefveren verdienen een vermelding. Die laten je immers toe de AMG GT-R specifiek af te stellen naar een bepaald circuit.
Beast of the Green Hell
Er zijn twee verschillende categorieën in de hardcore-klasse: zij die tot stand kwamen onder druk van een marketingafdeling en zij die geboren werden uit het brein van de ingenieurs. De Mercedes-AMG GT R behoort tot die laatste groep.
Zoals al gezegd is de de GT-R geen GT S met grotere luchtinlaten, meer zelfs. Dat leidt tot een ietwat vreemde en voor Mercedes-AMG misschien zelfs wat vervelende conclusie: want als je het beste kan krijgen, wie neemt er dan in godsnaam nog vrede met ‘goed’ of ‘beter’? Doe jij een rondje Nordschleife in 7 minuten en net geen 11 seconden? Aan de auto zal het niet liggen, die kan het.
Met dank aan Oscar Gräper van Graperautomotive.nl / Foto’s door Shot by Aldequez.