Gereden: Mercedes-AMG GT 63s 4-Door Coupé
De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé heeft maar één plan: hij doet een brutale aanval op de Porsche Panamera. De vraag is, kan deze AMG de duitser uit Zuffenhausen verslaan?
De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé is een duidelijke poging om het leven van de vierdeurs-Porsche te verzieken. De concurrent uit Zuffenhausen heeft enige invloed gehad op de vrij complexe naam van dit nieuwe model. Mercedes-AMG had de auto bij voorkeur GT4 Coupé genoemd, maar Porsche heeft daar een stokje voor gestoken: het heeft ‘GT4’ namelijk geclaimd voor de Cayman.
Het is in het matgrijs een ronduit intimiderende verschijning, een Mercedes from hell. Met een agressieve neus, brede wielkasten en een imposant achterwerk. Mercedes-AMG levert de 4-door coupé in 4 motorvarianten, wij zijn vooral geïnteresseerd in de achtcilinders.
De smaakmakers zijn voorlopig de GT 63 en GT 63 S. Ze zijn allebei voorzien van de bekende 4.0 V8 met dubbele twinscroll-turbo. Goed voor 585 pk en 800 Nm, de S-versie schopt het zelfs tot 639 pk en 900 Nm, waarmee het de krachtigste AMG op de markt is. De prestaties zijn indrukwekkend: een sprinttijd van 3,2 seconden naar 100 km/u en een top van 315 km/u voor het topmodel. De V8-versies zijn standaard voorzien van luchtvering met adaptieve dempers, vierwielsturing en een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel in de achteras. De GT 63 S is ook voorzien van de tweewielaangedreven driftmodus, die tegen meerprijs ook op de andere versies is te krijgen.
Door het brede rubber is er veel grip en op straat liggen de grenzen heel ver weg. Tijdens een snelle richtingsverandering is er een kleine vertraging door het hoge gewicht, maar in alle andere gevallen weet hij zijn massa knap te camoufleren. Insturen doet hij scherp en met amper rolbewegingen. De vierwielaandrijving stuurt maximaal vijftig procent naar de voorwielen en legt de nadruk meer dan in de E 63 S op de achteras. Ook werkt het achterdifferentieel agressiever door eerder meer koppel naar het buitenste achterwiel te sturen.
Een echte sportauto is het logischerwijs niet, maar wel een auto die een zeer sportieve rijstijl aankan en zelfs stimuleert. Bijvoorbeeld door de driftmodus, die zich helaas wat omslachtig laat instellen, maar eenvoudig te controleren rookpartijen toestaat. De trekkracht is gigantisch en de V8 gaat in deze versie helemaal uit zijn dak. De gasrespons is fel en de kracht overweldigend. De negentrapsautomaat schakelt snel en de eerste vier versnellingen zijn heel kort, waardoor hij door de verzetten heen knalt en accelereren een fysieke ervaring is.
Het is kortom een monster van een auto die de Porsche Panamera het vuur zeer nauw aan de schenen legt. Eindelijk een auto in het segment van de Panamera die zorgt voor een pittige concurrentie, maar succes lijkt verzekerd voor de GT 4-Door Coupé. Niet alleen door zijn veelzijdige rijgedrag en zijn brute voorkomen, maar ook door de uitstraling en het imago van AMG. Dat kan vooral bij het ‘nieuwe geld’ weleens aanslaan.