Reviews

Gereden: Mercedes-AMG GLC63 S

Mercedes-AMG heeft het bizarre idee gehad om zijn magische 63 AMG motor in de nieuwe GLC te leggen, dat in combinatie met de 4matic+ vierwielaandrijving zorgt voor een extreem lekker totaalpakket!

Kijk kijk, een SUV die dezelfde ‘Panamericana’ grill krijgt als de Mercedes-AMG GT. Dat kan niet anders dan de nieuwe GLC 63 AMG zijn. We kunnen al meteen zeggen: hij laat een stevige indruk achter.

Enige V8 in zijn klasse

Hij beschikt natuurlijk over de kleurrijke 4.0 V8 biturbo van AMG. Mercedes stelt de GLC 63 voor in twee versies, met 476 pk in zijn ‘braafste’ variant en met 510 pk in zijn meest brutale vorm: de 63 S. En omdat wij nooit genoegen nemen met half werk, kiezen wij meteen voor die laatste versie. De GLC 63 S kun je vergelijken met de Stelvio Q die ook 510 pk levert. Bij Porsche moet men de krachtigste Macan turbo met ‘slechts’ 440 pk kiezen voor een eerlijk vergelijk. Bij BMW is het nog wachten op de X3M, die een zescilinder zou krijgen. Maar de conclusie blijft: in deze klasse is Mercedes de enige die gebruik maakt van een V8.

Katapult

Maar goed, een V8 is nu ook niet bepaald een hulp om het gewicht te drukken. Bij AMG zorgen ze al van de druk op de startknop dat er leven in de brouwerij is. Zijn uitlaten gorgelen, hij leeft. In de comfort-modus toont de GLC 63 S AMG zich dan weer helemaal beschaafd. Met een knop op de middenconsole kan je bovendien de uitlaten doen knetteren, of gewoon dicht zetten.

Veel van hetzelfde bij AMG, maar deze heeft wel een race-modus die alleen op de S te vinden is. Een knop die we niet meteen inschakelen, daarvoor is de GLC 63 S te overweldigend in het begin. Plankgas heeft hij slechts 3,8 seconden nodig om 100 km/u te halen. Je voelt dat vermogen, je wordt dik in je stoel gedrukt. Maar in de bochten houdt hij zijn koetswerkbewegingen goed onder controle dankzij de geweldige ophanging. Overigens loopt deze SUV ver over de door AMG opgegeven topsnelheid heen, zie hier onze test op de autobahn: POV test Topspeed.

Magische overbrenging

In de sport+ modus laat het ESP meer vrijheid over. Op een weg die wat langere bochten kent, mag de achterkant wel eens een stapje zijwaarts zetten. Wat wel enig vertrouwen en snelle reacties van de bestuurder vergt. Gelukkig voelt zijn stuur meer aan als dat van een sportwagen en minder als dat van een SUV. Zodra je je voldoende vertrouwd voelt met de auto, kan je het ESP ook helemaal uitschakelen. Dan worden stevige drifts mogelijk, een raar gevoel zo hoog in een SUV.

Niet perfect, wel verslavend

Het kan moeilijk lijken om een sportief karakter te verzoenen met een hoge zithouding. Maar we kunnen niet anders dan toegeven dat we ons geweldig geamuseerd hebben met deze bijzonder brutale kijk op een SUV. De Mercedes-AMG GLC 63 S is een beest dat getemd moet worden. Een wild beest, maar wel steeds te vinden voor een robbertje armworstelen.

Is hij daarmee ook gevrijwaard van fouten? Nee, hij heeft niet het bad-ass uiterlijk en overkomen van wat we bij AMG gewend zijn. Ergens ziet hij er wat lief uit en zijn praktische kant maakt dit misschien wel tot de ideale AMG voor vrouwen. Wat dan wel weer leuk is voor de man die in het weekend zo af en toe het beest kan losmaken in deze AMG!

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.