Gereden: Lamborghini Aventador Roadster [PassionWithoutLimits Special]
Sommige auto’s zijn als kunst. Rationeel gezien hebben ze weinig tot geen bestaansrecht, maar ze laten niemand onbewogen… Wie kan de Lamborghini Aventador Roadster weerstaan?
Zoals velen van jullie wellicht gelezen hebben, ben ik tijdelijk mijn rijbewijs kwijt geweest door een snelheidsovertreding. Gelukkig kreeg ik deze na 1 maand weer retour en hoe kun je dat beter vieren dan in een supercar zonder dak? De heren van PassionWithoutLimits berichtte mij over hun nieuwste aanwinst; een Lamborghini Aventador Roadster welteverstaan! Ik stond te trappelen om weer eens lekker los te gaan met een auto, maar hiervoor gingen we wel naar Duitsland.
In dit korte verslag wil ik jullie niet alle ins en outs vertellen over deze sportwagen, maar ik probeer jullie enigszins een idee te geven hoe het is om met een auto als deze op pad te gaan. Dit is geen alledaagse sportwagen die je kunt vergelijken met een Porsche 911, dit is een supercar die je af en toe gebruikt om lol mee te maken en daar is ‘ie heel erg goed in! Comfort? Nee dat kent die niet. Snelheid? Jazeker, dik 350 km/h is geen enkel probleem. Kracht? Met 700 trappelende paarden aan boord moet dat het probleem niet zijn. Acceleratie? Als je gebruik maakt van launch control, dan zal de Aventador in 2,9 seconden naar de 100 km/h sprinten.
Het is niet de eerste keer dat ik reed met een Aventador, maar direct gaf hij mij weer het gevoel dat dit geen makkelijk te rijden auto is. Alles gaat zwaar en wild: hij is niet zo lief als zijn jongere broertje de Hurácan. Nee, dit is een boze stier waarbij je de mouwen op moet opstropen om dit beest te temmen. Ik bedoel niet dat dit een onmogelijke auto is om mee aan de gang te gaan, maar zeker op de bochtige wegen moet je hem even leren kennen! De Aventador is robuust, wild, spartaans maar o zo lekker!
De Aventador Roadster is natuurlijk een automaat en dat heeft zijn voors en tegens. De voors zijn onmiskenbaar: je bent af van die monsterachtig zware bediening van pook en koppelingspedaal die Lambo’s voorheen zo kenmerkte en langzaam rijden tot een hele opgaaf maakte. Daarbij is het rijden van een Aventador sowieso al een aanslag op alles wat maar in de verste verte zintuiglijk is. Dus als er één ding minder is om op te hoeven letten, is dat erg mooi meegenomen. Daarbij is die automaat uitstekend te bedienen met de flippers achter het stuurwiel, dus zelf controle uitoefenen kan altijd. Tegen: vooral het feit dat dit in zijn soort domweg niet zo’n heel erg goede automaat is. Opschakelen gaat gepaard met een schok die je uit en weer terug je stoel in smijt, wat juist ook wel weer lekker mechanisch aanvoelt! Daarbij leek het wel alsof ‘ie niet over een kickdown-functie beschikt: als je in z’n vijf 100 km/h rijdt en je geeft vol gas, zou je verwachten dat hij minimaal twee tandjes terugschakelt. Niets daarvan: hij pakt gewoon op en begint met accelereren in diezelfde vijf. Nu is dat met 690 Nm aan koppel niet zo’n probleem, maar in de praktijk grijp je toch altijd weer even naar de linker flipper. Al is het alleen maar omdat ie pas bij 128 km/h krijsend van twee naar drie schakelt.
Het meeste indruk maakt ‘ie door de volledige vreugde waarmee die motor aan het werk is. Je doet ‘em geen groter plezier dan telkens weer naar z’n hoogste toeren te jagen. In dat gebied gaat alles zo ontzettend snel, terwijl de Lamborghini zo ontzettend veel grip en precisie houdt dat je er al snel achter bent dat deze auto méér kan dan jij ooit zult durven. Er is er hier maar één de baas: hij, natuurlijk!
Met deze woorden denk ik dat ik wel duidelijk genoeg heb gemaakt dat een Lamborghini Aventador Roadster een auto is die je moet beleven, wij snappen ook dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Maar mocht je overtuigd zijn van mijn beleving en wil je dit zelf ervaren? Neem dan snel contact op met PassionWithoutLimits.com, dit verhuurbedrijf maakt het mogelijk om de meest bijzondere auto’s zelf te kunnen ervaren.