Gereden: BMW M850i xDrive Coupé

Gereden: BMW M850i xDrive Coupé

We keken er wel naar uit! Voor het eerst in bijna 30 jaar haalt BMW nog eens de 850-badge van onder het stof. Is dit een gave opvolger van de BMW 6-serie of is dit daadwerkelijk een andere auto?

De M850i – dit is nog niet de M8 – heeft een klassieke coupé-lijn, met een kleine maar krachtige cockpit. De nadruk ligt op de bestuurder. Volgens BMW is dit een 4 zits coupé, maar ruimte voor 4 is er eigenlijk nét niet. Achteraan plaatsnemen is nagenoeg onmogelijk. Maar goed, dat probleem wil BMW in 2019 aanpakken met de 8-serie Gran Coupé, die niet alleen een extra stel deuren krijgt maar ook een langere wielbasis heeft.

BMW heeft de 4,4-liter V8 onder handen genomen, die in de nieuwe M850i dankzij zijn dubbele twin scroll turbo’s 68 pk meer levert dan voorheen: 530 pk. Hij haalt 100 km/h in 3,7 seconden en de top is begrensd op 250 km/h. xDrive vierwielaandrijving is standaard, net als de achttrapsautomaat.

Dit moest en zou een rijdersauto worden, en die belofte maakt BMW helemaal waar. Freude am Fahren staat duidelijk bovenaan in  de agenda van BMW, en daar kunnen we alleen maar blij om zijn. De auto stuurt lekker in, en in erg wendbaar met dank aan de vierwielbesturing. Wél moet je weten dat je in een grote coupé a 2 ton op pad bent, verwacht geen lichtvoetige sportwagen. Meer een granturismo die veel rijbeleving kan geven wanneer daarom gevraagd wordt. In de Sport+ rijmodus gaan de kleppen in de uitlaat automatisch open, en hoor je een machtige brul. Schakelen kan ook manueel, aan de pook zelf of via de flippers aan het stuur.

BMW legt de lat hoog voor de M850i, die bijna €200.000,- moet kosten. Maar goed, voor een keer moeten we zeggen dat BMW zich laten gaan heeft in de standaarduitrusting. Zo is de lederbekleding standaard, zowel voor stoelen als voor het dashboard en de bekleding van de deurpanelen. BMW heeft hiermee een product op de markt gezet die daadwerkelijk meer biedt dan dat de 6-serie deed. Qua luxe niveau overtreft deze 8-serie de verwachtingen, alhoewel je niet moet denken dat de M850i coupé een concurrent voor de Porsche 911 is. Dit is geen sportwagen maar een sportieve coupé die je wellicht het beste met een S-klasse coupé kunt vergelijken.

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.