Gereden: BMW M760Li xDrive
De BMW M760Li is de duurste en snelste BMW ooit gebouwd. Sportiviteit gecombineerd met luxe, hoe pakt dat uit? Hart voor Auto’s ging op pad en zocht het voor je uit!
Voor het eerst in zijn geschiedenis kleeft er een M-logo op de kofferklep van de BMW 7-Reeks. Is deze M760Li xDrive dan ook een volwaardig M-product? BMW-kenners zien het al meteen aan de typebenaming: deze M760Li is geen volwaardige M7. Wel een product van BMW’s M Performance-afdeling. Dat betekent dat deze snelle limousine een sportieve behandeling krijgt. Voor zover dat al nodig is natuurlijk, want met een 6,6 liter grote V12 onder de kap zijn de prestaties al verzekerd.
Hoe sterk is die V12 precies?
Hou je vast. Hij levert een gezellige 610 pk bij 5.500 tpm en een monsterkoppel van 800 Nm vanaf 1.550 tpm. Dan snap je wel dat deze M760Li als een kanonskogel uit de startblokken schiet! 0-100 km/u duurt amper 3,7 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Met het optionele M Driver’s Pack (ons test exemplaar) wordt de begrenzer verhoogd naar 305 km/u. En dat lees je goed: een begrenzer bij 305 km/u…
Is de V12 alleen in deze M Performance-versie te krijgen?
Een aerodynamisch M-sportpakket, matgrijze accenten, grote V12-logo’s op de C-stijlen, matte koetswerkkleur en felblauwe remklauwen zijn natuurlijk allerminst subtiel te noemen. Wie zijn M760Li liever wat subtieler of klassieker heeft, kan zonder meerprijs kiezen voor de Excellence-uitvoering. Die laat de sportieve bodykit achterwege, voegt chromen accenten toe en vervangt de sportuitlaat door een discreter exemplaar.
Hoe rijdt hij?
Als een auto met verschillende gezichten. Start de BMW en de V12 komt met een gedempte roffel tot leven. Met alle instellingen in de comfortstand tuf je moeiteloos en comfortabel op het royale koppel door het verkeer. Duw het gaspedaal een beetje in en de V12 laat zich al gelden met een gedecideerd zetje in de rug. Even romig en discreet als een Rolls-Royce, zouden we bijna zeggen. En dat is geen toeval: deze V12 doet ook zijn dienst bij de Britten.
En als je het gaspedaal vloert?
Zet je dan maar schrap. Met de rijmodus in sportievere stand en een fikse duw op het gaspedaal moet de M760Li even nadenken voor hij zichzelf afvuurt. De acceleratie die daarop volgt is zo indrukwekkend dat je zelf moeite hebt om bij te blijven. De snelheidsmeter geeft al snel het dubbele aan van wat je denkt te rijden. De V12 laat zich veel duidelijker en helderder horen en hij blijft maar door gaan. Sterker nog, de V12 lijkt zich pas echt van zijn sterke kant te laten zien bij snelheden boven de 180 km/u. Deze M760Li laat op dat moment alles wat beweegt achter zich.
Trekt hij zich ook dynamisch uit de slag?
Als je er rekening mee houdt dat je met een 2,2 ton wegend gevaarte van 5,24 meter onderweg bent, valt het nog best mee. Dat is vooral te danken aan het technologische chassis, dat je een extra zetje geeft om nog sneller te gaan. Pas wanneer je in de remmen duikt, merk je dat je met zo een zware auto onderweg bent.
Hoeveel kost hij?
Een bijzonder stevige €242.000,-. Je krijgt weliswaar heel wat luxe-items standaard, zoals zetels met massagefunctie, elektrisch verstelbare achterzetels, klimaatregeling met vier zones, adaptieve led-koplampen en Gesture Control, de gebarenbediening voor het infotainmentsysteem. Ook uitgebreide rijhulp, zoals rijstrookassistentie en een adaptieve snelheidsregelaar met filefunctie, is standaard. Maar voor de verdere luxe tast je natuurlijk diep in de buidel, en dan komt de totaalfactuur van ons exemplaar uit op €306.000,-…
Conclusie
De V12 is met uitsterven bedreigd. Gelukkig houden de premium- en luxefabrikanten nog vast aan deze bizarre motor. Deze limousine is geen M7, maar dat hoeft ook niet: zijn M Performance-uitvoering geeft hem voldoende sportieve ambities, die alleen in de weg worden gestaan door zijn hoge gewicht. Verder kan ik gemakkelijk zeggen dat dit de meest bijzondere en indrukwekkende BMW is welke ik ooit heb gereden; in één woord BIZAR!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho.nl