Gereden: BMW M2 Competition

Gereden: BMW M2 Competition

De BMW M2 is er voortaan alleen nog als M2 Competition, een échte M-motor en meer vermogen. Deze kan wel eens gevaarlijk goed zijn.

De M2 kreeg een de nieuwe voorbumper met hertekende luchtinlaten, terwijl de klassieke BMW-nieren groter werden. Ze zijn voortaan ook zwart, net als de luchtinlaten aan de zijkant en de vier uitlaatpijpen werden ook zwart. De kleine M krijgt trouwens ook twee nieuwe kleuren(Sunset Orange en Hockenheimsilber) en nieuwe 19-inch velgen.

Ook binnenin merk je enkele subtiele aanpassingen. Zo is de startknop voortaan rood, zijn er ‘black panel’-tellers en werd het infotainmentsysteem geüpdatet. Voor de afstelling van het stuur, de motorrespons en de stabiliteitscontrole zijn er voortaan aparte knoppen, en verdwijnt de algemene schakelaar. Zo moet je de M2 optimaal kunnen afstellen. De M1- en M2-knoppen op het stuur roepen snel je favoriete instellingen van rijmodi op.

Maar de grootste aanpassing vind je onder de motorkap van deze M2 Competition. Door de nieuwe, strengere uitstootnormen wilden de Duitse ingenieurs niet ‘zomaar’ het vermogen van de vorige zes-in-lijn terugschroeven door een partikelfilter. Ze monteerden de motor van de grotere M3 en M4 onder de kap van de M2.

Daardoor stijgt het vermogen in deze nieuwe BMW M2 Competition van 370 naar 410 pk, en bedraagt het koppel 550 Nm. Daardoor wint hij 0,1 seconde op de klassieke sprint naar 100 km/u (4,4 seconden met de manuele zesbak, 4,2 seconden met de versnellingsbak met dubbele koppeling), maar de motor wint aan karakter, explosiviteit en toerenbereik.

Voor de rest werd er aan niets geraakt: de ophanging blijft ongewijzigd. Dat betekent dat het rijcomfort stevig is (maar niet oncomfortabel). De M-ingenieurs sleutelden nog wel aan de afstelling van de stabiliteitscontrole en van het sperdifferentieel.

De nieuwe optionele M Sport-remmen krijgen schijven met een grotere diameter, zes (in plaats van vier) zuigers vooraan en vier (in plaats van twee) zuigers achteraan. Daardoor kun je nog later remmen en precies dat agressieve tandje is wat je bij de vorige M2 miste.

De M2 Competition is geen koopje: zijn prijs hangt nu rondom de € 100.000,- . Zeker niet goedkoop, maar wat je meer krijgt ten opzichte van zijn voorganger is dat de meerprijs wel waard. Sterker nog, voor deze prijs heb je gewoon de leukste M van het moment. De wendbaarheid, het gewicht, het vermogen en hoe die zich laat bespelen; perfect. En vergeet niet: daarmee blijf je nog zowat € 25.000 onder de prijs van een BMW M4…

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.