Gereden: BMW i8 Roadster First Edition
Vind je dat de BMW i8 niet genoeg aandacht naar zich toetrekt? Haal dan het dak er eens af. De Roadster versie van de BMW i8 bewijst dat hybride zeer sexy kan zijn!
Toen BMW in 2014 de i8 coupé presenteerde bleek al gauw dat er een enorme vraag was naar een cabrioletversie van de hybrid supercar, toch duurde het tot 2018 voordat deze daadwerkelijk op de markt te verkrijgen was. Heeft BMW te lang gewacht met deze superster, of verlengd deze roadster versie het succes van het concept BMW i8?
Laten we meteen met de deur in huis vallen: deze Roadster is geen echte cabriolet, maar eerder een targa. Klap je de stoffen kap naar beneden, dan verdwijnt die netjes onder de B-stijlen en zakt de achterruit een beetje. De achterruit kun je met een druk op de knop helemaal laten zakken, het dak klapt in 15 seconden weg. Al rijdend lukt dat tot 50 km/u.
Geweldig is dat de BMW-ingenieurs probleemloos de vleugeldeuren hebben kunnen bewaren. Ze vormen natuurlijk een van de grootste attracties van de auto – bekijks verzekerd bij in- en uitstappen – maar kunnen wel eens voor moeilijkheden zorgen in parkeergarages met krappe plaatsen. De twee kleine zitjes achteraan in de Coupé verdwenen wel in de Roadster. Maar omdat het dak compact kan worden opgevouwen levert dat 100 liter aan extra laadruimte op.
Instappen in de i8 Roadster vergt net als in de gesloten i8 dus de nodige lenigheid. Maar als je eenmaal zit, zit je laag in de cabine, die uit plastic bestaat dat met koolstof werd versterkt. Die carbon monocel staat op een aluminium chassis, waardoor het gewicht relatief laag blijft, het zwaartepunt dicht bij de grond ligt en het gewicht mooi wordt verdeeld. Dat klinkt veelbelovend voor het rijgedrag.
Maar eerst even naar de aandrijflijn: vooraan zit nog steeds een elektromotor. Achteraan drijft de 1.5 driecilinder turbobenzine de achterwielen nog steeds aan. De elektromotor werd met 143 pk krachtiger, terwijl de benzinemotor het nog steeds bij 231 pk houdt.
Voor de cijferliefhebbers: het gecombineerde vermogen bedraagt daardoor 374 pk, 0-100 km/u duurt 4,6 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Maar interessanter nog is dat de batterij krachtiger werd, van 7,1 kWh naar 11,6 kWh. Daardoor rijdt deze i8 Roadster volledig elektrisch tot 53 kilometer ver (in theorie).
Rij je hem in eDrive, dan rij je volledig elektrisch, en dankzij het instant koppel van de elektromotor bijzonder vlot. In zijn hybridestand kiest de BMW zelf het optimale samenspel tussen benzine en elektro voor een zo efficiënt mogelijk verbruik of – in de sportmodus – voor stevige prestaties.
Door dezelfde gewichtsverdeling en hetzelfde lage zwaartepunt rijdt de Roadster net als de coupé zeer strak en merk je niets van het open dakje. Hoewel de acceleraties niet overweldigend zijn, zijn ze wel snel en door de elektrische aanwezigheid instant beschikbaar. De ingenieurs sleutelden aan de stuurafstelling, dus de i8 Roadster stuurt gretiger in, maar rijdt op de limiet vooral door zijn smalle banden nog steeds onderstuurd.
Voor zijn nieuwe i8 Roadster vraagt BMW… € 163.640. Dat is maar liefst € 18.000 bovenop de prijs van een i8 Coupé. Een stevig prijskaartje dus, dat nog verder kan oplopen. Onze testwagen had bijvoorbeeld een prijskaartje van maar liefst € 185.840. Daarmee is de i8 Roadster alles behalve scherp geprijsd te noemen, wetende dat je voor dit geld ook gewoon Porsche 911 cabriolet kunt rijden.
De BMW i8 Roadster een opvallende verschijning noemen, is een understatement. Deze sexy supercar is voor BMW een hybride uithangbord om u tegen te zeggen. Wie het financiële plaatje aankan krijgt daarvoor een sportwagen die qua scherpte misschien de duimen moet leggen voor zijn hardcore concurrenten, maar die dat meer dan goed maakt aan de pomp. Mits je regelmatig oplaadt natuurlijk.