Gereden: Audi R8 V10 Spyder [PassionWithoutLimits Special]
Tijdens de Supercar Monday aflevering van deze week gaan we bijna tien jaar terug in de tijd. De Audi R8 V10 Spyder van de eerste generatie stamt uit 2010 en doet menig autohart nog steeds sneller kloppen. Maar klopt het nou dat hij een Lamborghini motor aan boord heeft?
Om te beginnen even wat specificaties op een rijtje, want de R8 V10 Spyder kun je rustig de naam supercar geven. Vergelijkbare supercars uit die tijd: Ferrari 458, Porsche 911 Turbo en natuurlijk de Lamborghini Gallardo.
Motor: 5.2 V10
Vermogen: 525 pk
Koppel: 530 Nm
0 – 100 km/u: 4,1 seconden
Topsnelheid: 313 km/u
De Audi R8 heeft een aantal dingen heel erg mee, het tijdloze design en het feit dat dit de eerste échte supercar van het merk Audi is zorgt ervoor dat dit nu al een toekomstige klassieker is. Audi heeft de R8 in meerdere varianten, met V8 en V10 motoren. Coupé en Spyder versies. Nou mochten wij met het topmodel op pad gaan die ook nog eens is voorzien van een Capristo sportuitlaat, dit klinkt als muziek in de oren.
Om even terug te komen op het verhaal over een Lamborghini motor in deze Audi, dat blijft toch een lastig verhaal. Lamborghini is al jaren in handen van de VAG (Volkswagen Audi Group), de Gallardo is ook de eerste Lambo die in samenwerking met Audi is ontwikkeld. Audi heeft veel invloed gehad op de ontwikkeling van deze Duits/Italiaanse sportwagen en leverde zelf deze motor later in hun Audi S6/S8 en sinds 2010 dus ook in de R8. Een échte Lamborghini motor kun je het dus niet noemen omdat deze deels door Audi is ontwikkeld, maar toch heeft de V10 een Italiaans tintje en dat voel je aan alles.
De V10 motor is krachtig, héél erg krachtig. Hij voelt het lekkerste als ‘ie veel toeren mag draaien en hij krijst het dan ook uit, een serieuze bak herrie waar wij autofanaten dol op zijn. De tiencilinder maakt een zuiver geluid wat in de autowereld meermaals bestempeld is als hét mooiste motorgeluid wat een auto kan maken.
Niet alles is perfect aan deze R8, de R-tronic versnellingsbak valt vaker negatief in het nieuws als positief. Maar toch moet ik nu wel even eerlijk zijn, nee hij schakelt niet mooi en strak. Maar de klappen die deze bak geeft als je de R8 tot het uiterste drijft zijn simpelweg geweldig te noemen. Pure emotie en lekker agressief.
De R8 V10 spyder is lekker rauw, de klanken, de versnellingsbak. Maar toch ook is dit een sportwagen die zich redelijk makkelijk héél erg hard laat besturen. Dit is er een die niet zo snel onverwachts uit de hoek zal komen, een echte allemansvriend. Naja, niet voor iedereen natuurlijk want er zijn genoeg boomknuffelaars die dit autogeweld veel te hard vinden klinken…
Zin in een potje sturen gekregen? Meld je dan snel bij PassionWithoutLimits en boek die Audi R8 V10 Spyder!