Reviews

Gereden: 2020 Audi RS6 Avant C8 [VDM CARS SPECIAL]

Drie generaties Audi RS6 gingen hem voor, maar nooit eerder had de Audi RS6 een mild-hybrid systeem aan boord. Is de nieuwe Audi RS6 nog wel zo spannend en verbreekt hij alle records van zijn voorganger? Wij gingen op bezoek bij VDM Cars waar de nieuwe Audi RS6 al lang en breed leverbaar is.

Concept
Precies een kwart eeuw geleden tikte Audi op de schouder van Porsche. Of ze niet wilden helpen met de ontwikkeling van hun RS2. De vijanden hebben er toen eens goed mee gelachen, met die familiewagen by Porsche. Maar dat heeft de geschiedenis ondertussen rechtgezet. Die RS2 was de aanzet tot de sportafdeling Rennsport, de ‘’POWERSTATION’’, een genre dat Audi zich graag toe-eigende. Want daarna volgden de RS4 Avant en de RS6 Avant. Nu 25 jaar later zijn we toe aan de vierde generatie van de RS6 en die is MEGA!

Totaalpakket.
De subtiliteit waarvoor de RS6 drie generaties borg stond, werd over boord gegooid. De uitgeklopte wielkasten maken de Avant 4 centimeter breder en zoals op de RS 7 Sportback kan je het radiatorrooster helemaal zwart bestellen, zelfs de vier ringen van het Audi-logo. Standaard rolt de RS6 Avant op 21-inch, maar tegen meerprijs monteren ze in Ingolstadt 22 inch.

Binnenin zijn het vooral de sportstoelen die laten blijken dat het om een RS-model gaat. Het afgeplatte sportstuur krijgt een druktoets met RS erop, een snelkoppeling naar twee persoonlijke settings (RS1 en RS2). Zodra je een sportstand activeert, tovert de Virtual Cockpit een speciaal instrumentenbord voor je neus. Met centrale toerenteller in de vorm van een boomerang, net zoals op de Ur-Quattro destijds.

Onder de motorkap ligt een 4,0-liter V8 die aangejaagd wordt door twee turbo’s en die 600 pk en 800 Nm levert, wat resulteert in een sprinttijd van 3,6 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid wordt niet bepaald door je rechtervoet, maar door je portemonnee. Het optionele Dynamic Package verhoogt de top van 250 naar 280 km/u, wie nog eens oplegt voor het Dynamic Plus Package stoomt door tot 305 km/u.

Autobahn.
Hoewel je nauwelijks kan bevatten over hoeveel spierkracht hij beschikt, is de RS6 geen losgeslagen maniak geworden. Dankzij de vierwielaandrijving maakt hij het de bestuurder verrassend gemakkelijk. In de basis blijft het een Autobahn-verslinder, die dag in en dag uit de allersnelste is. Weer of geen weer. Alleen kan deze generatie wat beter overweg met uitdagende achterafwegen.

Prijzige machine.
Audi blijft Audi. Zelfs de peperdure topversie bedelt om peperdure opties. Zoals het eerder vermelde Dynamic Plus Package. Zoals de carbon keramische remmen. En zoals de sportuitlaat. En zo kunnen we nog een hele catalogus doorgaan. Wel leuk om weten: de RS6 Avant welke wij reden had een nieuwprijs van bijna €250.000,-!

Deze wil je hebben!
De RS6 Avant is een als familiewagen vermomde sportauto. Het opzichtige voorkomen vloekt wat met zijn veelzijdige roeping, maar dat neemt niet weg dat het een geweldig machine blijft. De Duitse snelwegen blijven zijn favoriet, maar ook daarbuiten volstaat deze Audi meer dan eerder. Het is en blijft ons favoriete RS-model.

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.