Gereden: 2020 Audi RS Q8 [VDM Cars Special]
Keuzestress als je een POWER-SUV wilt kopen? Dat snap ik wel; Bentley Bentayga, Porsche Cayenne Turbo, Lamborghini Urus, BMW X6 M, Range Rover Sport SVR en nu dus ook de Audi RS Q8. Welke kies jij?
Volledig in strijd met de milieuoverwegingen die het autolandschap momenteel overheersen, heeft de markt van de sportieve SUV’s nog nooit zo goed gedraaid. We herinneren ons nog de bizarre Lamborghini LM002, die in 1986 de krantenkoppen haalde. Maar wie had kunnen denken dat dertig jaar later andere prestigemerken als Porsche, Bentley, Maserati, Rolls-Royce of Aston Martin zouden volgen? De Audi RS Q8 bevestigt de trend van het moment. Volgens zijn ontwerpers is er nog nooit zo veel belangstelling geweest voor dit soort voertuigen, en hun sappige winstmarge vormt een sterk argument in de productstrategie.
Waar de Audi SQ8 met zijn 435 pk sterke V8-diesel lekker zijn ding doet, wordt de RS Q8 daarentegen aangedreven door dezelfde krachtbron die terug te vinden is in de Lamborghini Urus. En wat is het resultaat? Een bizarre onruststoker of een bedwelmende cocktail? Laten we beginnen bij het hart van het beest: de 4,0-liter V8 van zijn Italiaanse neef, die overigens ook terug te vinden is onder de motorkap van de nieuwe Audi RS6 en RS7. Ook hier is ‘ie goed voor 600 pk en 800 Nm, waarbij dat koppel beschikbaar is tussen 2.200 en 4.500 tpm. Deze katapulteert de RS Q8 in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/h, terwijl hij al na 13,7 seconden aan 200 km/h zit. De topsnelheid ligt op 250 km/h tenzij je het Dynamic Package Plus aanvinkt op de optielijst, dan kun je door tot 305 km/h. Wij testen dat en kunnen niet anders bevestigen dan dat de Audi door blijft knallen tot het eind!
Met dank aan VDM Cars voor het ter beschikking stellen van deze auto.