Reviews

Gereden: 2018 Porsche Cayenne Turbo

De derde generatie van de Porsche Cayenne wil net als de Panamera de familiebanden strakker aantrekken met Porsches oermodel, de 911. Wij gingen op pad met het Turbo model met 550 pk.

Dat de Cayenne in 2002 voor een hoop onrust zorgde in Porsche land, is nogal zacht uitgedrukt. Puristen schreeuwden moord en brand, maar de cijfers bewezen het gelijk van de gedurfde zet: generatie 1 rolde zowat 270.000 keer van de band, generatie 2 maar liefst 500.000 keer.

De derde generatie Cayenne is 6,3 centimeter langs dan eerst. In de breedte kwam er 2,3 centimeter bij (1,98 meter) terwijl er in de hoogte 1 centimeter af kon (1,69) meter. Omvangrijk, maar minder massief dan de eerste generatie en vooral: in het verkeer merk je weinig van die omvang. Hij stuurt zo makkelijk als een personenwagen.

Het drukke dashboard en middenconsole van de vorige Cayenne zijn vervangen door een 12,3-inch groot HD-scherm met touchscreen. Een hele verbetering, al duurt het even voor je de weg erin gevonden hebt. Ook de tellers zijn digitaal geworden en kunnen verschillende functies krijgen. Zo kan je ook de navigatiekaart in de displays voor je weergeven.

Wij reden het Turbo exemplaar van de Cayenne. Die behoudt zijn stevig roffelende 4.0 V8-motor. Dankzij twee turbo’s won hij nog 30 pk, wat het totaal op 550 pk brengt. Daarnaast heeft hij 770 Nm koppel ter beschikking. Zelfs met 2,1 ton om in beweging te brengen, is hij lachwekkend snel in elk van zijn 8 versnellingen. Met het Sport Plus-pakket duikt hij onder 4 seconden in de 0-100 km/u, met een topsnelheid van 286 km/u (bij ons gaf ‘ie 300+ aan op de teller, zie hier). De Cayenne krijgt er een actieve dakspoiler bij, die meer stabiliteit bij hoge snelheid geeft en die ook als ‘luchtrem’ helpt bij noodstops. Bij een stop van 250 km/u maakt hij de remweg 2 meter korter. “Dat lijkt niet veel, maar het kan een groot verschil betekenen in de praktijk”, zegt men bij Porsche.

Eens je de pleziertjes met de bliksemsnelle acceleraties en hernemingen gehad hebt – erg leuk, maar de snelheden lopen vlug op – valt vooral op hoe de grote Cayenne zich klein weet te maken in het aanvoelen. Dankzij de PASM-luchtvering – standaard in de turbo – blijft het koetswerk vlak in de bochten. Met standaard 21-inch wielen beschikt hij over meer dan voldoende rubber. De nieuwe set-up met smallere banden vooraan dan achteraan geeft een scherper stuurgevoel. Het wordt je snel duidelijk: Porsche heeft er alles aan gedaan om met de Cayenne turbo oppermachtig te blijven. Dat moet ook wel, met een prijs van € 240.770,- voor ons testexemplaar.

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.