Gemballa Mirage GT verliest zijn panelen, rijdt rond in New York

Gemballa Mirage GT verliest zijn panelen, rijdt rond in New York
Gemballa, Mirage GT, Porsche, Carrera GT, Bodypanels, exposed, gewichtsbesparing, New York
Bron: © TopGear Imports

Gewichtsbesparing op een auto is hier misschien iets te letterlijk genomen.

De Gemballa Mirage GT is duidelijk gebaseerd op de iconische Porsche Carrera GT, en neemt dan ook de carrosserie-onderdelen over van deze publieksfavoriet. Je hebt zo’n Gemballa ook vast wel eens ergens gezien op het internet. Maar ben je er ooit een zonder deuren tegengekomen?

Wij in ieder geval niet. We blijven nog even in de Halloween-sferen met deze ‘skelet versie’ van de Mirage GT: het is tegenwoordig misschien heel normaal om de achterbumper te verwijderen, maar de Gemballa overtreft dit door een ware ‘body-delete‘ te doen.

Gemballa, Mirage GT, Porsche, Carrera GT, Bodypanels, exposed, gewichtsbesparing, New York

Het idee om hiermee door New York te rijden, kwam van Sean Rajan – een specialist in ‘verzamelaars auto’s’ voor het TopGear-programma – en werd vastgelegd door Tim Burton (bekend als Shmee150). De actie in New York was echter niet alleen ter promotie.

Sean, de eigenaar van de Gemballa, is momenteel bezig met het installeren van koolstofvezel panelen op de Duitse V10, en moet daarvoor natuurlijk ‘de oude’ eerst verwijderen. Uiteindelijk krijgt de Mirage GT exact dezelfde onderdelen als de Carrera GT; onder andere de koolstofvezel monocoque, het chassis en remschijven worden aangepakt

Met deze transformatie verliest de Gemballa flink wat kilo’s. Sean denkt dat het in totaal zo’n 680 kilogram zal schelen. Dat is nét iets meer dan een Ariel Atom 3.5!

De Gemballa Mirage GT is op zichzelf al een bijzonder model, met slechts 25 exemplaren wereldwijd. De Duitse tuner maakt hem nog unieker door de atmosferische 5.7-liter V10 van de Carrera GT op te krikken naar 670 pk. Ook verbetert het de al heerlijk klikkende V10 met een ‘stainless-steel’ uitlaatsysteem.

Er is maar weinig overgebleven van deze Mirage GT. Toch herkennen we het model nog door de koplampen, wielen, ‘roofscoop’ en de achtervleugel. De deuren en het dak missen dan weer wel, waardoor je een unieke blik kan werpen op het chassis van de Duitse knaller.

Lees meer

Kevin Pollemans

Kevin is al jaren actief binnen de automotive, en vertelt met zijn passie opmerkelijke verhalen over alle soorten auto's; van GT3 Touring tot een 2000 GT-R.