Gelekt! Dit is de Bugatti Chiron Pur Sport!

Gelekt! Dit is de Bugatti Chiron Pur Sport!

Bugatti is misschien een merk met maar één model, maar de Chiron krijgt zoveel varianten dat het inmiddels moeilijk wordt om ze allemaal uit elkaar te houden.

Toegevoegd aan de lange lijst van ‘speciale’ Chirons is de nieuwe Chiron Pur Sport. Bugatti heeft nog geen details vrijgegeven, maar toch is er al het een en andere uitgelekt op het internet.

Door de aerodynamica en de ophanging van de W16-aangedreven hypercar te upgraden, het gewicht te verminderen en het vermogen beter beschikbaar te maken, verbeterden de ingenieurs het rijgedrag en maakten de Chiron aangenamer voor onder andere het gebruik op circuits. Zoals je je kunt voorstellen, blijft de motor dezelfde 8,0-liter W16 die ook nu 1500 pk levert. Het toerenbereik ligt echter 200 tpm hoger dan bij de normale Chiron en zodoende kun je nu doortrekken tot 6.900 tpm. Dat komt omdat de motor nu gekoppeld is aan een nieuw gekalibreerde automatische transmissie. De gear ratios zitten nu 15% dichter bij elkaar, die een positief effect hebben op de vermogensafgifte en gasrespons.

Het chassis ziet ook belangrijke upgrades, waaronder 65% stijvere voorveren, 33% stijvere achterveren en adaptieve demping. De Chiron Pur Sport rijdt op 16 kilogram lichtere Aero-wielen, ontworpen om de aerodynamica en de ventilatie van de remmen te verbeteren. De velgen zijn omringd met speciale Bugatti Sport Cup 2 R-banden die ontwikkeld zijn door Michelin. Op de remafdeling koos Bugatti voor nieuwe titanium remblokbasisplaten en lichtere schijven die, samen met de lichtere legeringen, de Chiron Pur Sport zo’n 19 kilogram lichter maken dan een regulier model.

Bugatti heeft ook wijzigingen aangebracht aan de buitenkant van de Chiron, waarbij de Pur Sport een aerodynamisch geoptimaliseerde voorzijde heeft met grotere openingen, een grotere grille en een nieuwe splitter – allemaal gemaakt van carbon fiber. De achterkant kent ook enkele veranderingen, waaronder een 1,9 meter brede spoiler waarvan wordt gezegd dat deze “serious amounts of downforce” genereert. De uitlaatpijpen van 3D-geprint titanium zijn ook nieuw en Bugatti zegt dat ze extreem licht zijn en bestand tegen extreme temperaturen.

Bugatti zal vanaf de tweede helft van 2020 slechts 60 Chiron Pur Sport modellen bouwen die ieder zo’n €3,2 miljoen moeten kosten. Exclusief de nodige belastingen natuurlijk.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.