Geen V12, wel een bonk vermogen: Aston Martin DBX707
Ja, we hebben je eerder al verteld over de Aston Martin DBX S en we moeten deze DBX707 met jullie delen, echt waar, want hij heeft een doel.
Met 697pk en 890 Nm aan koppel moet de DBX707 de krachtigste, snelste en meest luxe SUV van de markt worden. Oftewel, de benchmark van de power-SUV’s is in the making!
Maar er komt geen V12 meer onder de kap en de CEO van Aston Martin heeft daar een duidelijke reden voor: gewichtsverdeling. Met de V8 die nu in het vooronder ligt, heeft de auto een gewichtsverhouding van 53:47 en zouden ze een V12 in het vooronder leggen, dan zou de motor zo aangepast moeten worden dat de V12 niet tot zijn recht zou komen. Nu moeten we ‘het doen met een V8 uit de schappen van AMG’, maar jij en ik weten ook dat dat helemaal geen straf is.
Is het dan klaar met de V12?
Nee, zeker niet. Er zijn nog diverse projecten gaande met de V12 en waar een aantal merken al bezig zijn met het uitfaseren van de grote motor, wil Aston Martin pas in 2026 of 2027 de laatste V12 in een carrosserie lepelen.
Zevenhonderd paarden
Maar je leest het goed, bijna 700pk uit de AMG V8, dat is een applausje waard op zich. En houd dat applausje dan even vast, want wij hebben ook gehoord dat de engineers van Aston Martin een AMG Black Series-motor aan het ontwikkelen zijn voor een middenmotor-programma. (Lees: voor de Valhalla en een poging om een Nurburgring-record te zetten)
Terug naar de DBX707, deze komt standaard op 23 inch Pirelli’s en daarmee gaan ze eerst een aantal testseries in, voordat er een all-out rondje op de Ring wordt gedaan. Het doel is duidelijk: de 7:38,9 van de Porsche Cayenne Turbo GT vermorzelen. Of dat gaat lukken, je hoor het zodra wij het weten!
Bron: Aston Martin