Gaan de F1-auto’s er in de toekomst zo uitzien?
‘We willen auto’s die jonge mensen gaan prikkelen’ – aldus F1-baas Ross Brawn.
Zolang de Formule 1 bestaat, hebben de auto’s een constante ontwikkeling doorgemaakt – enkele jaren waren de veranderingen kleiner, soms groter. Soms namen ze zelfs een stap terug wat betreft vermogen en prestaties dankzij regel- en wetgeving. Regelwijzigingen beïnvloeden de manier waarop de auto’s eruit zien en de manier waarop ze worden aangedreven. Zoals bekend is de nieuwste wijziging een belangrijke toevoeging van de beschermende halo. De halo is grotendeels een afzonderlijk onderdeel dat is aangepast aan het huidige ontwerp, maar hoe ziet een Formule 1-auto uit 2021 er uit, met de halo meer geïntegreerd in het het uiterlijk van de auto? Bij deze een aantal renderings waar wij het wel warm van krijgen.
Naast het feit dat de auto’s er goed uitzien, zegt F1-baas Ross Brawn dat de auto’s “goed moeten racen”, wat vooral betekent hoe de auto’s omgaan met downforce in de ontwerpfase al moet worden bepaald. “Wat we al vroeg in ons onderzoek hebben vastgesteld, is dat de auto’s die we nu hebben, slecht presteren wanneer zij elkaar volgen. Wanneer de auto’s binnen een paar auto lengtes van elkaar komen, verliezen ze 50% van hun downforce. Dus gingen we uitzoeken waarom dat zo was en hoe we het kunnen verbeteren.”.
Formule 1 heeft deze schetsen van drie conceptfasen vrijgegeven, waarbij de nadruk varieert van de integratie van de halo in het ontwerp tot het agressiever maken van het ontwerp, de integratie van grotere 18-inch wielen – iets dat technisch gezien voor F1 gerechtvaardigd is – en de luchtstroomregeling. “De banden en de wielen zijn het smerigste deel van de auto, ze veroorzaken een enorme verstoring van de luchtstroom”, zegt Brawn. “We beginnen te kijken naar manieren die de stroming kunnen stabiliseren als deze uit het wiel komt. Het concept vordert naarmate we verder gaan.”