Ford GT kopen? Deze is van een wel héél speciaal persoon geweest!
De eigenaar én ontwerper van deze Amerikaan zijn namelijk dezelfde persoon!
Toen de laatste Ford GT werd aangekondigd was iedereen razend enthousiast. Wanneer ze de specificaties bekend maakten, waren veel van hen echter een beetje beduusd. Een V6 in misschien wel de meest iconische Amerikaanse sportwagen ooit? Dat voelt, ondanks de 600 pk’s, toch een beetje als heiligschennis! Dit heeft natuurlijk alles te maken met de historische context van de GT, want als er iets is wat die niet mist, is het wel een rijke geschiedenis. Denk bijvoorbeeld eens aan de GT40, die van ’66 tot en met ’69 de 24 uur van Le Mans naar zich toetrok.
Jaren later maakte de GT een grootse terugkeer, in wat ik zelf zie als het meest pure en extreme tijdperk van supercars ooit. Het was een tijd waar fabrikanten nog amper speelden met het idee van een hybride-aandrijving, wat resulteerde in een soort wapenwedloop die ik alleen maar kan vergelijken met de “Race To Space” in de Koude Oorlog. Porsche had de Carrera GT, Ferrari de Enzo, Bugatti kwam aanzetten met de eerste Veyron: het was een compleet gekkenhuis.
In 2002 kondigde Ford een compleet nieuw model aan op basis van de GT40, die, mede dankzij die overwinningen op Le Mans, vier decennia later de harten en herinneringen van velen nog altijd niet had weten te ontsnappen. Het design was een onmisbare knipoog naar de GT40, maar door een veelvoud aan nieuwe technieken was de GT op bijna geen enkel ander vlak te vergelijken met de GT40. Op aerodynamisch gebied was hij uiteraard een stuk sterker dan zijn voorouder, maar het was vooral de motor — en dat geluid! — die mensen overdonderde. Het origineel had een 550 pk sterke ongeblazen 5,4-liter V8, die de GT op een goede dag in 3,5 seconden naar de 100 km/u schoot. En met een topsnelheid van 330 km/u was het bepaald geen trage auto!
In totaal zijn er ongeveer 4000 GT’s gemaakt, waarvan de ontwerper er zelf een stuk of 6 heeft gehad. Geef hem eens ongelijk! De auto in kwestie is overigens geen schone slaapster, want de foto’s en tellerstand — van omgerekend 25.247 km — onthullen dat Camilo Pardo de auto goed op zijn lazer heeft gegeven, gedurende haar leven. Persoonlijk vind ik het fantastisch als je zoiets duidelijk kunt zien, want wees eerlijk: zo’n monster kún je toch niet in de schuur laten staan?
Tenslotte heeft Camilo nog eens goed zijn eigen hand over de auto laten gaan. Dit is o.a. te zien aan de creative kleurstelling, die zeker niet misstaat, en extra vermogen in de vorm van 100 pk’s, waardoor het totaal uitkomt op 650 pk! De auto staat voor $320.000 te koop bij Petrolicious. Hij is dus zeker in waarde gestegen, maar voor dit exemplaar vind ik dat helemaal terecht!
Op dat de volgende eigenaar er van mag genieten!