Ford Focus RS500 wordt de allersnelste hot-hatch

Ford Focus RS500 wordt de allersnelste hot-hatch

2017-ford-focus-rs500

Omdat zelfs de Focus RS nog sneller kan, komt Ford met een wat lichtere en iets krachtigere, dus nog snellere RS500. Sneller dan de Audi RS3 Sportback en de Mercedes-AMG A45.

Traag kan je de nieuwe Focus RS moeilijk noemen. Onder de motorkap schuilt een 350 pk en 440 Nm sterke 2,3 liter-turbomotor, die alle vier de wielen aandrijft via een manuele zesversnellingsbak. En die de snelle Ford in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u stuwt en een topsnelheid van 266 km/u bezorgt. Maar alles kan beter. Dus denkt Ford aan een nog explosievere Focus RS500.

Better, faster, stronger

Bij de ontwikkeling van de Focus RS hield Ford het financiële plaatje nauwlettend in het oog, een restrictie waarvan de duurdere en in een gelimiteerde oplage gebouwde RS500 minder last heeft. Vooral op het gebied van materialen valt er nog flink wat vooruitgang te boeken. Samen met het verwijderen van isolatie en de achterbank zou het gebruik van polycarbonaat voor de ruiten, CFRP voor bepaalde koetswerkonderdelen en aluminium voor de ophanging het totaalgewicht met een 100-tal kilogram doen zakken.

Om de tractie verder te verbeteren, zouden de nu optionele 19-duimsvelgen omgord worden met Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. En zou het 4×4-systeem opgewaardeerd worden met een actief sperdifferentieel tusssen de voorwielen (bovenop het GKN-exemplaar dat standaard tussen de achterwielen ligt). Verder denken we aan meer power en aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.

Onder de 4 seconden

Die modificaties aan het koetswerk, het onderstel en de motor zouden de 0 tot 100 km/u-sprinttijd van de Ford Focus RS500 onder de 4 seconden moeten duwen. En dat maakt hem sneller dan de Audi RS3 Sportback en de Mercedes-AMG A45, de snelst vanuit stilstand naar 100 km/u accelererende hot-hatches van het moment. De Ford Focus RS staat momenteel op een gedeelte derde plek, samen met de BMW M135i xDrive.

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.