Flitspaal werkt niet boven 250 km/h: bestuurder gaat vrijuit?

Flitspaal werkt niet boven 250 km/h: bestuurder gaat vrijuit?

Het is een vaak gehoorde mythe dat flitspalen geen snelheden boven de 250 km/h kunnen vastleggen. Een man uit Tsjechië werd onlangs met een dergelijke snelheid geflitst, maar gaat mogelijk vrijuit.

Hoe ziet dat precies? In het Beierse district Straubing-Bogen in Duitsland reed de man met zijn Volkswagen Golf met hoge snelheid over een weg waar een maximumsnelheid geldt van 100 km/h. De flitspaal die de beste man passeerde legt geen snelheden boven de 250 km/h vast, maar kan nog wel een foto maken bij deze snelheid. Hieruit is een duidelijke foto gekomen, waar ook het Tsjechische kenteken zichtbaar is.

De politie heeft er vertrouwen in dat ze de bestuurder snel kunnen identificeren. Dit is belangrijk omdat in Duitsland – in tegenstelling tot de meeste andere EU-landen – met dergelijke overtredingen een pure bestuurdersaansprakelijkheid van toepassing is. In Nederland krijgt de eigenaar van de auto de betreffende boete keurig op de mat bezorgd, terwijl dit in Duitsland aan de bestuurder moet worden geadresseerd. Als het voor de politie niet mogelijk is om binnen een verjaringstermijn van drie maanden te bepalen wie er achter het stuur zat tijdens de verkeersovertreding, dan komt vervolging te vervallen. Zelfs dán kan de boete niet aan de voertuigeigenaar worden opgelegd.

Stel dat het de politie lukt om de bestuurder te identificeren, dan zal het alsnog lastig zijn hem te vervolgen. Er is immers geen snelheid vastgelegd.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.