Ferrari’s hoeven niet rood te zijn, kijk maar!
Tour de France blauw op deze Ferrari Enzo: yay or nay?
Je kent ze wel: de iconische kleur van een bepaald automerk. Aan de andere kant van Het Kanaal is het British Racing Green door de tijd heen verweven met merken als Aston Martin, Jaguar en Lotus, terwijl je in Italië juist bijzonder opvallende tinten hebt die hun rijke geschiedenis kleuren. Lamborghini claimde geel en oranje, terwijl Alfa Romeo en Ferrari juist regelmatig voor rood kozen. Ben je ten einde raad, of wil je jezelf juist onderdompelen in die historie, dan is de keus dus snel gemaakt. Toch zijn er geregeld klanten die iets anders in gedachte hebben, wat niet altijd even goed in de smaak valt.
In welk rijtje je deze Ferrari Enzo wilt plaatsen, mag je zelf uitmaken. Afgezien van de kleur is deze Ferrari, die ondertussen alweer 13 (!) jaar oud is, nog altijd even relevant als toen. Dit heeft grotendeels te maken met het ontiegelijk lekkere blok dat we achter de voorstoelen vinden. Hoewel de 6-liter V12 niet van de grond af aan werd opgebouwd——hij is gebaseerd op een wat oudere V8——vinden we hem tot de dag van vandaag in aangepaste vorm terug in o.a. de Ferrari 812 Superfast, de GTC4Lusso en niet het minst van alle, de LaFerrari.
Dat zijn behoorlijke pittige erfgenamen, maar vergeet vooral niet dat de Enzo zelf ook een auto was om rekening mee te houden. De wagen huist maar liefst 660 trappelende pony’s in het midden van de wagen. Trekkracht is er ook voldoende; het is in aantal zelfs bijna gelijk aan de pk’s! De V12 in de Enzo produceert 657 Nm koppel. Het lichaam is, door het gebruik van een combinatie van kevlar en carbon, minstens zo indrukwekkend. De kuip werd vervaardigd uit koolstofvezel, en versterkt met een Nomex honingraatstructuur.
Dat het een buitengewoon kunstje van de Italianen is geweest, hoef ik dus niet te benadrukken. Doe ik bij deze toch wel even, aangezien de eigenaar het zelf iets minder lijkt te beseffen. Die laat hem binnenkort namelijk veilen bij RM Sotheby’s——had je vast niet verwacht?
Ach ja, er zijn er maar 400 van gemaakt, dus zó zeldzaam is ‘ie nu ook weer niet…