Ferrari verdient €69.000,- per auto
Ferrari bovenaan, Bentley en Tesla onderaan…
De afgelopen jaren zochten automakers naar manieren om de winstgevendheid van hun auto’s te verbeteren. Een nieuw onderzoek toont echter aan dat grote productieaantallen en een flinke winst niet per se hand in hand gaan. Uit het onderzoek blijkt dat Ferrari het eerste half jaar van 2018 het meest winstgevende merk is met een winst van €69.000,- per verkochte nieuw auto. Kijkend naar de Duitse premium merken, toont de studie aan dat Porsche bijna twee keer zo winstgevend is als concurrenten Mercedes-Benz, BMW en Audi. De in Stuttgart gevestigde sportwagen bouwer haalt een winst van €17.000,- per verkochte auto tegenover ongeveer €8.500,- voor het premium trio. Maserati houdt ongeveer €5.000,- per auto over en Jaguar Land Rover slechts €800,-. Toch kan het nog lager…
Bentley genereert momenteel verliezen van ongeveer €17.000,- bij elke nieuwe auto die wordt verkocht, maar de reden daarvoor is volgens een woordvoerder van het bedrijf dat de automaker zwaar investeert in elektrische autotechnologieën. De situatie is vergelijkbaar met Tesla, die bij elke verkochte auto ongeveer €11.000,- verliest. Bedrijven zoals Rolls-Royce en Lamborghini houden hun financiële resultaten gesloten voor het publiek en zijn dus niet opgenomen in dit onderzoek.