Nieuws

Ferrari Purosangue SUV komt in 2021, nieuwe hypercar na 2022

De toekomst van het steigerende paard ziet er rooskleurig uit!

2019 was een enorm druk jaar voor Ferrari, gezien het feit dat er in Maranello vijf nieuwe auto’s lanceerde. Hoewel volgend jaar niet zo druk zal zijn in termen van nieuwe auto’s, zijn er momenteel verschillende nieuwe modellen in de maak voor een release in het begin van het volgende decennium. Verreweg de belangrijkste nieuwkomer zal de Purosangue zijn, de allereerste SUV van het Italiaanse merk. Auto Express heeft rechtstreeks van Ferrari gehoord dat het SUV-model in 2021 zal worden onthuld en op de markt zal worden gebracht als een FUV: Ferrari Utility Vehicle.

Ferrari chief technology officer Michael Lieters onthulde in hetzelfde interview dat de Purosangue zal worden ondersteund door een aanpassing van het nieuw ontwikkelde platform dat debuteerde met de Ferrari Roma. De grand tourer zal ook enkele van zijn stijlkenmerken aan de SUV uitlenen en het platform zou zijn ontwikkeld voor verschillende V6-, V8- en V12-motoren. Intern bekend als de “175”, wordt de topvariant van de Ferrari SUV waarschijnlijk aangedreven door een 6,5-liter V12 zónder turbo’s en zónder elektrificatie. Zoals chief marketing officer Enrico Galliera uitlegt, zijn de ingenieurs van Ferrari niet enthousiast over het idee om de grote V12 te combineren met zware batterijen, omdat dat zou resulteren in een veel te zware auto. Om deze reden gelooft het Ferrari dat elektrificatie het beste werkt met compactere motoren met een kleinere cilinderinhoud.

Met betrekking tot de verwachte opvolger van de LaFerrari, bevestigde Galliera dat er al gewerkt wordt aan de hypercar die gepland staat voor na 2022. Het zal niet noodzakelijkerwijs meer vermogen hebben dan de 1000 pk sterke SF90 Stradale plug-in hybride omdat Ferrari zich zou concentreren op omlaag brengen van het gewicht, terwijl de aerodynamica en wendbaarheid worden gemaximaliseerd. Hoewel elektrificatie het sleutelwoord is voor het volgende decennium, hoeven we voor 2025 nog geen volledig elektrische Ferrari te verwachten.

Afbeelding via Motor1.com

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.