Nieuws

[Video] Een Ferrari FXX Evoluzione zien crashen: Hartverscheurend

De Ferrari Enzo, veel autoliefhebbers hebben een poster van deze auto boven hun bed hangen, in hun kantoor of in de garage. ‘Als ik toch ooit veel geld verdien, koop ik zo’n auto.’ Een aantal gefortuneerde mensen hebben het geluk dat deze droom al werkelijkheid is geworden en die mensen willen meer.

Voor die mensen heeft Ferrari het ‘Corse Clienti’ programma. Wat dat inhoudt? Houd het op ‘Veel geld bij Ferrari neerleggen en bestaande modellen rijden die doorontwikkeld worden in de stallen van Maranello’. Zover zelfs dat ze niet meer op de openbare weg toegestaan zijn. Wat krijg je dan? Een Ferrari Enzo op steroïden, 860 pk op nog geen 1200 kg rijklaar gewicht. De kleine hoeveelheid luxe die aanwezig was? Weg. Binnen 2,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 in een auto die een vanafprijs had van €1.500.000,- in 2005. Kortweg, de Ferrari FXX.

Dus, geen kenteken en dus geen straatlegale auto. Enkel 6 circuitdagen in het jaar werden er georganiseerd waarop de eigenaar zijn paardje los mocht laten… En ja, dan wordt het vergelijkbaar met motorrijden; na een tijd niet te hebben gereden, moet je even rustig aan doen. Je moet weer even wennen. De eigenaar van deze FXX Evoluzione heeft zijn opwarmrondje op Monza gereden en gaat op het gas. 860 rauwe pk’s op een nat/vochtig wegdek, dan is het oppassen geblazen. Aan het einde van het rechte stuk gaat de bestuurder in de remmen, maar alle vier de wielen blokkeren.

Snelheid minderen deed de auto niet. Het is alsof je een zeepje over de badkamervloer schuift, niets houd je tegen, tot de vangrail daar is… Het resultaat is hartverscheurend. Maar het belangrijkste dat telt is dat de eigenaar ongedeerd is. Is de auto te maken? Vast wel, aangezien het lijkt dat de schade aan het chassis en de ophanging mee lijkt te vallen. Maar man, wat zal de eigenaar er ziek van zijn.

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.