Ferrari F50 klaar om verkooprecord te breken!?

Ferrari F50 klaar om verkooprecord te breken!?

De Ferrari F50 is een van de meest iconische Ferrari’s ooit gebouwd en mede daarom een echte liefhebbers auto. De prijzen van een F50 schieten dan ook flink omhoog..

De Ferrari F40 krijgt zelfs nu nog veel publiciteit, en terecht. Met zijn unieke styling, schreeuwende 2,9 liter V8 en lage productieaantallen, is het een van de coolste Italiaanse paarden die het bedrijf ooit heeft geproduceerd. Maar zijn volgende wereldklopper, de Ferrari F50, was sneller, krachtiger en het aantal was zelfs nog beperkter dan het icoon uit de jaren 80. Hij zal niet zo snel zijn als de nieuwe 812 Competizione A, maar die is al uitverkocht. Later deze maand staat deze F50 te koop op Amelia Island.


De Ferrari F50 was een viering van het 50-jarig jubileum van de Italiaanse autofabrikant. De styling kwam van het Ferrari Mythos concept uit 1989. De Mythos vorm bleef behouden, maar de F50 kreeg een curvier ontwerp met diepe inlaten in de motorkap en een grote vleugel zoals de F40 die eraan voorafging.

In plaats van een 2,9 liter V8, kreeg de F50 een atmosferische 4.7 liter V12, die gerelateerd was aan de Formule 1-motor van het bedrijf die Alain Prost naar vijf overwinningen reed in het seizoen van 1990, waardoor hij tweede werd in de punten achter kampioen Aryton Senna. . De V12, net voor de achteras geplaatst, leverde 512 pk en 470 Nm koppel. Dat vermogen werd gevoed via een handgeschakelde zesversnellingsbak, een sperdifferentieel aan de achterkant en op de achterwielen. Waardoor de F50 4 seconden sneller was rond Fiorino (Ferrari’s testbaan) dan de F40. Brembo remmen brachten alles tot stilstand. De F50 had geen stuurbekrachtiging en het gewicht was zo belangrijk dat de brandstof in een Sekur-brandstoftanktas van vliegtuigkwaliteit zat. Met een monocoque van koolstofvezel kwam de F50 onbeladen op iets minder dan 1400 kilogram.

Het dashboard was een paneel van koolstofvezel met drie ventilatieopeningen. Er zat een verwarming in, maar geen radio en geen airconditioning. Het had echter een verwijderbare Targa-top.
Deze specifieke auto, chassisnr. 103992, was slechts een van de 55 bestemd voor de Amerikaanse markt, met een totale oplage van slechts 349 auto’s. Ter referentie: Ferrari produceerde meer dan 1.300 F40-coupés. Dit is de 48e geproduceerde F50; die op 15 december 1995 uit de fabriek in Maranello rolde, om te worden geleverd aan Ferrari North America in Englewood Cliffs, New Jersey.

De F50 wordt aangeboden op de Amelia Island RM Auction en wordt geleverd met de originele gebruikershandleidingen, servicefacturen, gereedschapsset, hardtop, twee koffers en foto’s die de belangrijkste service documenteren. De schatting is tussen $ 3,4 en $ 3,75 miljoen, zo’n €2.8 tot €3.1 miljoen tegen de huidige koers. Dat klinkt goed, want vorig jaar werd er een verkocht voor $ 3,2 miljoen op een Gooding & Co.-veiling. Normaal gesproken zouden we zeggen: ga naar RM Auctions om een bod uit te brengen, maar als je in de ijle lucht leeft om een F50 te kunnen betalen en er een zoekt, heb je waarschijnlijk al je plek bemachtigd. De rest van ons zal gewoon genieten van de verbluffende foto’s!

Thomas Heule