Ferrari F40 1989
Home, Nieuws

Miljoentje over? Koop deze Ferrari F40 in topconditie!

Ferrari F40 1989

Nog eentje dan, om het af te leren!

Eerder lieten we al twee andere ongelooflijk vette auto’s zien, die aanstaande Woensdag geveild gaan worden in Parijs. De een was een buitengewoon zeldzame Aston Martin naar de hand van Zagato, de ander was dé technologische trendsetter van de jaren 80: de Porsche 959 S. Nu is de beurt aan Ferrari’s iconische jubileumwagen: de F40.

Deze supersportwagen verscheen in 1987 voor het eerst op het toneel. Het jubileum viel mooi samen met de val van de glorieuze Groep B. De F40 kent op technisch vlak namelijk veel overeenkomsten met haar voorganger, de 288 GTO, die zich voor een groot deel had moeten richten op het wereldkampioenschap rally. Door de val van Groep B, bleek de GTO al snel onnodig, dus hevelde ze hun technologische ontwikkelingen over naar hun volgende pronkpaardje.

Omdat Ferrari aan de Porsche 959 een waardige rivaal had, was het doel duidelijk: de gezette records moeten eraan. Door een bloedstollend snelle auto te bouwen, die dankzij haar 478 pk sterke twin-turbo V8 de basis legde voor een waar racemonster, gingen er uiteindelijk een aantal records naar de gallemiezen. Zo schoot de auto in 3,8 seconden naar de 100 km/u en deed ze een 1/4-mijl sprint in slechts 11,8 seconden. Het hoofddoel was echter het verbreken van de topsnelheid van de 959. De Porsche haalde een ondenkbare 197 mph, maar Ferrari had andere plannen: het doorbreken van de magische grens van 200 mijlen per uur. Toen de auto eenmaal de weg op kon, bleek dat de F40 daar ook toe in staat was: haar taks bereikte ze bij 201,4 mph.

Ferrari F40 1989

Nu is het verhaal van de F40 al mooi op zich, maar het leven van de F40 in kwestie is nog een tikkeltje interessanter. Gek genoeg liet de eerste eigenaar zijn F40 niet thuis leveren. In plaats daarvan, bracht Ferrari hem naar zijn mechanicus is Modena, waar het paardje mocht rusten. Aangezien de auto van haast onschatbare waarde was en net uit de fabriek kwam rollen, hielden verschillende duistere gasten hun oog er al op. De F40 werd dan ook vlotjes buitgemaakt door een aantal criminelen. Gelukkig werd ze al snel teruggevonden, en keerde de F40 zonder kleerscheuren terug naar de garage, waar ze van nieuwe sloten werd voorzien. De volgende dag was het echter alwéér raak, toen de mechanicus aangehouden werd door bureaucrate agenten die hun database nog niet op orde hadden. De man spendeerde de nacht onterecht achter slot en grendel, totdat ze hun fout toe durfden te geven. Jaren later overleed eigenaar #1, waarna zijn mechanicus haar als zijn eigen kind verzorgde, tot er een nieuwe eigenaar werd gevonden. In 2014 wisselde de wagen van eigenaar, waarop hij direct naar de Ferrari fabriek werd verscheept. Daar werd de F40 vervolgens door Ferrari Classiche gecertificeerd.

Een prachtige F40 met een rijke geschiedenis, dat mag wat kosten zeker? Ongetwijfeld! Bij RM Sotheby’s schatten ze dat de toekomstige derde eigenaar er zo’n miljoen euro voor moet gaan geven. Over een aantal dagen horen we wat de schade echt is. Geniet voor nu nog even van deze fantastische kiekjes!

Ferrari F40 1989

Ferrari F40 1989

Ferrari F40 1989

Ferrari F40 1989

Ferrari F40 1989

Ferrari F40 1989

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.