Ferrari blijft V12 gebruiken in toekomst!

Ferrari blijft V12 gebruiken in toekomst!

Veel autofabrikanten zijn fors aan het terug schroeven op de grote van de motoren, om zo de uitstoot te kunnen verminderen..

Met de lancering van de 812 Competizione en 812 Competizione A introduceerde Ferrari zijn krachtigste verbrandingsmotor voor een straatauto in de hele geschiedenis. Met 830 pk en 692 Newtonmeter koppel bewijst de 6,5 liter V12 dat atmosferische motoren nog steeds springlevend zijn. En het lijkt erop dat de V12 een belangrijke rol zal blijven spelen in de toekomst van het in Maranello gevestigde bedrijf.

In een gesprek met TopGear erkende Enrico Galliera, de Chief Marketing en Commercial Officer van het merk, dat de V12 “zeker het hart van Ferrari is”. Wat nog belangrijker is, hij bevestigde dat het technische team “manieren wil vinden om het in leven te houden”, aangezien hij er zeker van is dat de dagen van de atmosferische V12 nog niet zijn geteld.

Michael Leiters, de Chief Technology Officer van Ferrari, steunde de woorden van Galliera en vertelde TopGear dat er nog steeds leven in de 6,5 liter V12 zit en dat het kan worden verbeterd voor meer efficiëntie en meer vermogen. “We moeten beslist veel onderzoek en ontwikkeling doen om, zoals Enrico al zei, dit iconische blok van Ferrari in stand te houden”, hoewel niets onmogelijk is. Een ding dat hij echter als een enorme uitdaging beschouwde, was de steeds strengere emissienorm.

De aanpassingen aan de motor van de 812 Competizione zijn klein, maar de duivel zit tenslotte in de details. Zoals TopGear meldt, heeft de nieuwe V12 een diamantachtige koolstofcoating op de zuigerpennen en een opnieuw gebalanceerde, evenals opnieuw ontworpen zuigers en nieuwe cilinderkoppen. Er is ook een nieuw ontworpen inlaatsysteem.

Als we het moeten samenvatten, lijkt het er dus op dat er nog steeds ruimte is voor verbetering voor Ferrari’s atmosferische 12 cilinder blok. Het is ook goed om te weten dat het bedrijf “de technologieën heeft om te beslissen wat de beste optie voor de toekomst is”, maar verwacht geen enorme upgrades. We zitten tenslotte al heel dicht bij het maximale potentieel van de 9.500 tpm voor de V12 motor.

Thomas Heule