Reviews

Gereden: Ferrari 812 Superfast [Thijs Timmermans Special]

De Ferrari 812 Superfast is niet zomaar een facelift van de Ferrari F12berlinetta. Hij combineert het prestatie-niveau van de exclusieve F12 TDF met het comfort en het rijgemak van een echte GT.

Als vervolg op ons item van de Ferrari F12 TDF kregen wij ditmaal de sleutels overhandigd van de snelste in serie geproduceerde Ferrari ooit. Eigenaar Thijs Timmermans sprak tijdens het overhandigen van de sleutels de volgende woorden: ‘Pieter, rijd hem niet lui hé!’. Zo gezegd, zo gedaan: op naar Duitsland!

Je zou misschien denken; lekker zo’n dagje Ferrari rijden. Beetje genieten van hoe waanzinnig gaaf het is om zo’n machine te besturen, maar toch moet ik professioneel blijven en verder gaan dan alleen maar genieten van al dit geweld. Best lastig hoor, want hij is zo vet! Ik gaf mijzelf de opdracht om de grootste verschillen met zijn voorganger, de F12berlinetta bloot te leggen, maar laten we eerst eens duiken in de specificaties.

Ferrari 812 Superfast

De eerste motor die de achternaam van Enzo Ferrari droeg, was een V12. Dat was in 1947… en zeventig jaar later zweert het sportwagenmerk de twaalfcilinder-in-V nog steeds trouw. Deze motor–architectuur is zelfs een handelsmerk geworden van de fabrikant uit Maranello. En terwijl de zeldzame V12-motoren bij de concurrentie vaak hulp krijgen van een stuk of wat turbo’s, houdt Ferrari de 812 Superfast volkomen atmosferisch. Als liefhebbers kunnen we dat alleen maar toejuichen. Deze ongeblazen twaalfcilinder levert vandaag de dag een dikke 800 pk en 718 Nm aan koppel. Een sprintje van 0 – 100 km/u? 2,9 seconden. Topsnelheid? Ver boven de 340 km/u. Maximaal aantal toeren? 8.900.

Even wat cijfertjes op een rijtje:

Vermogen: 800 pk
Koppel: 718 Nm
Topsnelheid: 360 km/h
0-100 km/h: 2,9 seconden

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Iets meer een GT?
Maar het is niet alleen de motor die deze auto zo bijzonder maakt. Deze 812 Superfast heeft voor het eerst een elektronische stuurbekrachtiging en vierwielbesturing. Dat zijn elementen in een auto die serieus iets met het rijgedrag en gevoel doen, hoe dat uitpakt bij deze 812? Nou, daar kan ik heel simpel over zijn. Rijden in deze 812 Superfast voelt in eerste instantie relatief comfortabel. Bij de F12 TDF had ik de eerste kilometers als heel gewelddadig ervaren, maar hier gaat het allemaal wat soepeler en dan kunnen we concluderen dat deze Superfast wellicht iets meer een GT is dan de F12 was.

De Duitse Autobahn op
Maar dat comfortabele en soepele verdwijnt al snel wanneer je serieus gebruik gaat maken van de krachten, de manettino (knop voor instellingen van rijmodi) gaat op RACE en gas d’er op. De auto voelt opeens heel anders als je hard gaat rijden, het voelt dan alsof ‘ie het naar zijn zin gaat krijgen en hij het fijn vindt om harder dan 200 km/u te rijden. Dit is zo knap van Ferrari, de aerodynamica in deze auto is een van de beste die ik ooit heb gevoeld in een auto. Hoe harder je rijdt, hoe strakker hij op de weg ligt en hoeveel harder je daardoor dus kan rijden; geweldig! Voor deze test zijn wij dus naar Duitsland gegaan, vooral om even te testen wat de topsnelheid nou écht is. Harder dan 320 km/u gingen we niet, maar de auto kan nog zo veel harder; volgens eigenaar Thijs Timmermans +360 km/u.

Ook het interieur van dit nieuwste raspaard verdient een dikke plus, ten opzichte van de eerdere F12 is het design echt aangepakt en ziet dit er een stuk beter uit. Wat héél erg gaaf is, is die nieuwe passenger-display. Deze kent nu meer functies en mooiere weergave van deze functies. Het afwerkingsniveau is gestegen en alles voelt net even iets lekkerder aan, Ferrari is lekker bezig.

Heb ik dan echt helemaal niets te zeiken? Nee, vandaag even niet! De Ferrari 812 Superfast is een auto met 2 gezichten. Een comfortabele GT die je dagelijks kan rijden, maar vergis je niet; deze auto is ook een serieus beest die je hand er af hakt als je even niet oplet. Het ultra sportieve in combinatie met de eigenschappen van een GT maakt dit tot de ideale auto voor Thijs Timmermans, ik snap hem wel! Jullie ook?

Uiteraard willen wij Thijs Timmermans bedanken voor wederom een bijzondere ervaring. Op naar de volgende!

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.

2 Comments

Comments are closed.