Nieuwe Ferrari 812 Compitizione ook beschikbaar als Targa met 830pk!
De machtige Ferrari 12 cilinder is sterker dan ooit en ook beschikbaar op een Targa variant! Wij gaan wat verder op de nieuwe Ferrari’s in…
De 812 Superfast en GTS zijn verleden tijd, lang leve de 812 Competizione en Competizione A. Na vorige maand een voorproefje te hebben gegeven van de voorin geplaatste V12 supercar, introduceert Ferrari nu de high-performance coupé samen met zijn Targa tegenhanger. Het dynamische duo beschikt over de krachtigste verbrandingsmotor van alle straatauto’s van het steigerende paard.
Het hart van de hardcore 812 modellen is een atmosferische 6,5 liter V12 die 830 pk en 692 Newtonmeter koppel uitstuurt. Het is een toename van 30 pk ten opzichte van de Superfast, terwijl het koppel met 26 Nm is gedaald. Het volle vermogen begint bij 9.250 tpm, maar je kunt de twaalfcilindermotor tot 9.500 tpm toeren, waardoor het de hoogst toeren tellende Ferrari straatauto ooit is.
Uitgerust met optionele functies om het gewicht zo laag mogelijk te houden, brengt de 812 Competizione de weegschaal op 1.487 kilogram voordat u begint met het toevoegen van vloeistoffen. Met zoveel vermogen dat zo weinig gewicht moet dragen (voor een V12-auto), bereikt de coupé 100 km/u in slechts 2,85 seconden en voltooit de 0-200 km/u run in 7,5 seconden. Op volle snelheid, zal de 812 Competitzione 340 km/u doen.
De topsnelheid is niet veranderd ten opzichte van de 812 Superfast, terwijl de sprint naar 100 km / u vrijwel hetzelfde is (het vorige model had 2,9 seconden nodig), maar het echte voordeel zit hem in de aanloop naar 200 km/u. Die is nu 0,4 seconden sneller geworden, nadat de gewicht / vermogen-verhouding was verbeterd van 1,9 kg / pk naar 1,79 kg / pk.
Prestatienummers voor de 812 GTS-vervangende Competizione A zullen te zijner tijd volgen, en je kunt je voorstellen dat hij iets langzamer zal zijn dan de coupé vanwege het extra gewicht. Ferrari minimaliseert de gewichtstoename door een targa-top te installeren die volledig uit carbon fiber is gemaakt. Wanneer het dak niet in gebruik is, wordt het netjes opgeborgen in een opbergvak dat dezelfde vorm heeft als het targapaneel zelf.
Afgezien van de duidelijke dakverschillen tussen de twee modellen, heeft de 812 Competizione A ook iets lagere luchtbogen in vergelijking met de coupé. Als het dak eenmaal open is, zegt Ferrari dat de targa-top een “gevoel van esthetische continuïteit met de rolbeugels” creëert. Als je bij de coupé blijft, krijg je een aluminium paneel in carrosseriekleur met koolstofvezelelementen aan de achterkant, wat het het langwerpige glas van de standaard Superfast vervangt.
Ferrari onthult voorlopig geen prijsinformatie en we zullen ook moeten wachten om te zien hoeveel coupés en cabrio’s er zullen worden gebouwd, maar we verwachten een extreem hoge prijs en lage productieaantallen. Wees niet verbaasd als zowel de 812 Competizione als de 812 Competizione A al lang uitverkocht zijn.