Ferrari 612 Scaglietti Shooting Brake, maken of kraken?

Ferrari 612 Scaglietti Shooting Brake, maken of kraken?

Het Nederlandse Vandenbrink Design heeft hem eindelijk af; de Ferrari 612 Scaglietti Shooting Brake!

Begin 2004 werd de Ferrari 612 Scaglietti voor het eerst aan het grote publiek getoond, nu zo’n 15 jaar geleden. In mijn ogen is de 612 Scaglietti zo’n Ferrari die inmiddels steeds mooier wordt naarmate hij ouder wordt. De 612 Scaglietti bleef in productie tot 2011 en in die periode zijn er 3025 exemplaren gebouwd. Hiertoe behoren ook enkele speciale uitvoeringen zoals de HGTC en de Sessanta, maar een zogenoemde Shooting Brake werd er nooit gemaakt.

Zoals je zou verwachten is het toevoegen van een flinke achterkant aan een Ferrari niet bepaald eenvoudig. Vandenbrink Design gaat niet in detail in op de ombouw, maar de foto’s laten een klassieke Shooting Brake lijn zien, die we tegenwoordig ook zien bij de huidige trend van uitgerekte 4-deur sportwagens zoals de Porsche Panamera Sport Turismo. Vandenbrink Design geeft niet aan hoeveel interieurcapaciteit er wordt toegevoegd, maar de kofferbak ziet er nogal genereus uit. De hoofdruimte ziet er ook een beetje beter uit voor passagiers achterin, maar of je daar nu ook écht lekker zal zitten is nog maar de vraag. Onder de kap ligt overigens nog altijd dezelfde 5,7-liter V12 met een vermogen van 540 pk en een maximaal koppel van 588 Nm.

Momenteel betreft deze Ferrari 612 Scaglietti Shooting Brake nog een one-off, maar Vandenbrink Design geeft aan een kleine serie te willen gaan maken. Wat dit grapje je zal kosten is bij ons helaas niet bekend.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.