Gereden: Ferrari 488 GTB [Firstgear Cars Special]

Gereden: Ferrari 488 GTB [Firstgear Cars Special]

De 488 GTB, de opvolger van de 458 Italia, kiest voor een stijlbreuk. De atmosferische V8 wordt namelijk geschrapt en vervangen door een 670 pk en 760 Nm sterke biturbo-V8.

Het concept
In 1975 stond de 308 GTB voor een nieuwe aanpak bij Ferrari: die van de berlinetta met centraal achterin geplaatste V8. Het concept is uiteraard een succesformule geworden. In 1985 met de 328 GTB, 1989 met de 348 GTB, 1994 met de F355, 1999 met de 360 Modena, 2004 met de F430 en 2009 met de 458 Italia. De 488, die de benaming GTB weer opneemt, onderbreekt deze lijn niet, maar hij kiest wel voor turbotechniek, zoals ooit de F40 ook had. Al doet hij dat vandaag niet meer om dezelfde reden: vandaag moet er rekening worden gehouden met de CO2-uitstoot, zelfs als je Ferrari heet. Maar dat het hier gaat om downsizing waarvoor wordt gecompenseerd met drukvoeding om de CO2 terug te dringen, heeft Ferrari zich er niet van weerhouden om een auto te ontwikkelen die tegelijk krachtiger, sneller en efficiënter is!

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Wat er verandert
Van de 458 Italia neemt de 488 GTB slechts 15 procent van de onderdelen over, te beginnen bij het dak en de voorruit. Daardoor moesten de designers creatief uit de hoek komen. Nieuw is de centrale, smalle luchthapper onderaan de motorkap waarvan de inlaat dwars over breedte van de staart loopt en die de neerwaartse druk moet maximaliseren. En die is inderdaad indrukwekkend, want deze is maarliefst 50 procent hoger bij 200 km/h dan bij de 458 Italia. Uit de Formule 1 wordt ook actieve aerodynamicatechniek toegepast.

Maar het echte meesterwerk van deze 488 GTB is uiteraard zijn motor, een V8 met 10 procent kleinere cilinderinhoud (3.903 cc) in vergelijking met de 458. De basis van het blok komt van de California T, maar voor de 488 werd de achtcilinder grondig onder handen genomen. Het resultaat is een extreem snelle reactietijd van 0,8 seconden en, vooral, een vermogenssprong van 100 pk tot 670 pk, met een monsterkoppel van 760 Nm dat vanaf 3.000 o/m permanent ter beschikking staat. Een echte bom, deze motor.

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

TECHNISCHE gegevens- Ferrari 488 GTB
Motor : V8 van 90°, 3.902 cc
Vermogen : 670 pk bij 8000 o/m
Koppel : 760 Nm bij 3000 o/m
0-100 km/h : 3,0 seconden
Topsnelheid : 330 km/h
CO2-uitstoot: 260 g/km

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Hoe rijdt hij?
Onze eerste kennismaking met de 488 GTB is een beste, want die verloopt over de Duitse Autobahn. De drukgevoede V8 verleidt ons meteen. Want hoewel hij een veel gedempter geluid maakt dan de atmosferische achtcilinder van de 458 Italia, sleurt hij eraan als een duivel. Geloof het of niet, maar de acceleratie is echt een bizarre ervaring die erg vroeg begint en doorgaat tot aan dik 8.000 toeren! Dit voelt aan alsof er een turbinemotor op het dak is gemonteerd. Deze 488 is een katapult die zijn gebruiker in zijn stoel drukt. Gelukkig zijn de keramische remmen daartegen opgewassen! Het rijgedrag blijkt gemakkelijk in te schatten en de reacties van de auto zijn altijd gezond, met alle rijhulpsystemen uitgeschakeld kan je jezelf uiteraard laten gaan, vooral met het koppel van dik 760 Nm. Natuurlijk treedt gripverlies heftig op, maar daarna laat de 488 zich gemakkelijk controleren zonder dat je bijzonder snel aan het stuur moet draaien om hem weer in het gareel te krijgen. Deze 488 GTB is duidelijk veel gemakkelijker als de 458 Italia. En dat is ook zo op de weg, waar hij niet alleen precies blijkt, maar ook comfortabel, dankzij de functie ‘hobbelige weg’ van de instelbare schokdemping.

Concurrenten
De concurrentie is gekend en redelijk uitgebreid: Porsche 911 Turbo S, McLaren 650 S, Mercedes-AMG GT S en Lamborghini Huracan. Maar er is er eerlijk gezegd geen enkele met zo’n indrukwekkende krachtsontplooiing als deze Italiaan, heerlijk!

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Conclusie
De 488 GTB evolueert zoals dat moest. Jawel, hij blijft vrij nauwverwant aan de 458 Italia voor zijn lijnen, maar qua prestaties is het verschil dag en nacht. Hij is tegelijk beter bruikbaar en gemakkelijker in de hand te nemen, we missen weliswaar de schreeuwende V8 zonder turbo’s maar de performance van de 488 maken zo veel goed!

Wij vonden dit exemplaar bij Firstgear Cars in Almelo, een prachtig uitgevoerde 488 GTB en voorzien van de meest gave opties. Denk aan de sportzetels met cognac leder, de contrasterende stiksels in het interieur en de fantastische keramische remschijven. Neem snel een kijkje in de snoepwinkel van Firstgear Cars!

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Mick Kok

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Ferrari 488 GTB | Hartvoorautos.nl

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.