Ferrari 488 GTB & 488 GTB Spider!

Naast de nieuwe Ford Focus RS hebben we ook lang uitgekeken naar de opvolger van de Ferrari 458 Italia. Ook deze werd afgelopen dinsdag onthuld en luistert naar de naam Ferrari 488 GTB!
De 4.5 liter grote atmosferische V8 met 578 pk en 540 Nm koppel wordt vervangen door de 3.9 liter V8 Biturbo met 670 pk en 760 Nm koppel. Het volledige aantal pk’s is beschikbaar vanaf 8.000 tpm en het maximumkoppel al bij 3.000 tpm, echter alleen in de hoogste versnelling. De sprint van 0 tot 100 km/h doet ‘ie hierdoor in 3,0 seconden en de 0 tot 200 km/h in slechts 8,3 seconden. De topsnelheid van dit raspaardje ligt op +330 km/h.
Voorafgaand aan de officiële onthulling van de 488 GTB en eigenlijk nog steeds want we hebben de 3.9 V8 Biturbo nog niet gehoord, was er veel angst over het geluid van dit blok. Ferrari zegt hierover dat er veel aandacht is besteed aan het optimaliseren van de soundtrack van de 488 GTB.
Ten opzichte van de 458 Italia heeft de 488 GTB 50% meer downforce en heeft bovendien minder luchtweerstand. Verder is de 488 GTB veel meer dan een simpele facelift zoals te zien is aan de voorzijde waar de voorbumper een dubbele voorspoiler heeft gekregen en er bevinden zich nu speciale luchtinlaten aan de zijkanten van de auto. Aan de achterzijde kreeg de diffuser actieve kleppen en een agressieve hellingshoek. Hierdoor moesten de uitlaten een stukje worden verplaatst. Daarnaast zijn er ook nieuwe ronde LED-achterlichten gemonteerd en is de aerodynamisch gevormde bodemplaat voorzien van wervelingelementen.
Ferrari 488 GTB Spider
Ook bij de 488 GTB is X-Tomi Design er als de kippen bij om een schets te maken van het nieuwste paard van stal. Wil je met 670 pk lekker rondscheuren en tegelijkertijd je haren laten wapperen, heb je toch echt een Spider nodig. Waarschijnlijk zal Ferrari ergens in de toekomst komen met een dakloze versie van de 488 GTB maar X-Tomi Design liep alvast op de zaken vooruit en ontwierp er zelf een.