Ferrari 488 Challenge is een racemonster!
Met de introductie van de 488 GTB wist Ferrari de al ontzettend mooie 458 Italia een meer dan waardige opvolger te geven. Afgelopen weekend deden ze daar nog een schepje bovenop, door tijdens het Finali Mondiali evenement op Daytona de nieuwe Ferrari Challenge wagen te onthullen.
De Ferrari 488 Challenge is als een uitgekomen droom voor de rijke, naar-adrenaline-hunkerende Ferrari klant. De voor hen gecreëerde competitie is er dan ook al 25 jaar precies om deze reden. Veel te welvarende mensen met nog meer tijd kunnen op deze manier de droom van menig autofreak leven: racen als Ferrari coureur, in hét topmodel van hun scala. Om het 25-jarig bestaan van de serie extra eer bij te zetten besloot het merk om daarom alvast de auto voor de volgende jaren te showen.
Wat direct opvalt zijn de aanpassingen die aan de GTB zijn aangebracht. Niet te missen is de overdreven grote dinertafel, ik bedoel, spoiler, die heel wat extra downforce genereert. Dit is uiteraard gedaan om de amateurs uit de grindbakken te houden. Een boel extra (draai)knoppen geven de bestuurder nog meer mogelijkheden om de auto af te stellen, waardoor het personaliseren van de auto een nog grotere factor wordt dan voorheen.
De hele look van de auto is trouwens agressiever dan eerst. Waar de “normale” 488 wat elegants had, oogt de Challenge een stuk agressiever. Alsof hij al in de startblokken staat om het circuit eens goed aan te vallen. Dit komt mede door de vele extra luchthappers en de bijgewerkte voorbumper en motorkap.
Onder de achterste motorkap is het echter vrij saai gebleven. De Challenge gebruikt dezelfde motor als de GTB, al zijn er wijzigingen toegebracht aan de engine-mapping en liggen de verhoudingen in de bak anders. Hierdoor is Challenge wel degelijk een volwaardige racewagen te noemen, al kon je dat aan het uiterlijk alleen al wel redelijk opmaken.
Het resultaat mag er zijn: door alle aanpassingen en nieuwe technieken blaast de Ferrari 488 Challenge, met haar 3,9-liter turbo-V8, een seconde sneller over Fiorano dan een 458 met eenzelfde pakket. Geen kattenpis dus.