Gereden: Ferrari 458 Italia by Prior-Design
Eerst kijken dan lezen? Bekijk de video hier!
De laatste Ferrari 458’s zijn inmiddels uitgeleverd en Ferrari is al weer druk bezig met het leveren van het nieuwste paard van stal; de nieuwe 488 GTB. Wij vonden het tijd om nog eens goed afscheid te nemen van de Italia, dat deden we dan gelijk met de luidste 458 Italia ter wereld; door Prior-Design!
De een vindt het verkrachting, de ander vindt het geweldig. Een exotische auto zoals een Ferrari naar een bedrijf brengen die hem volledig ombouwt en personaliseert, ik hoor bij de groep die het wél accepteert. Sowieso vind ik dat iedereen zelf moet weten wat die met zijn of haar auto doet…
Wij gingen op bezoek bij het Duitse bedrijf Prior-Design, een bedrijf dat inmiddels erg groot en bekend is geworden in de wereld van tuning en customizing. Zij zijn klein begonnen maar al snel groot geworden in het bouwen en leveren van bodykits. Maar wie had ooit gedacht dat zoiets uit zou groeien tot een bedrijf dat zich compleet specialiseert in het nóg vetter maken van de allervetste auto’s ter wereld? Ja, het is echt waar, Prior-Design bevindt zich nu in dat segment. Eerder zagen wij een omgebouwde Audi R8 met een widebody en een Porsche Panamera Turbo, beide aangepakt door Prior-Design, maar wat we nu gingen meemaken had zelfs ik niet verwacht!
Omdat de 458 misschien wel een van de laatste Ferrari’s is met een ongeblazen motor gingen wij nog één keer op pad met, in mijn ogen, de lekkerste Ferrari. Ik moet daar wel gelijk iets aan toevoegen: deze Prior-Design versie heeft een compleet zelf ontwikkeld open uitlaatsysteem wat garant staat voor een hoop herrie!
Maar dat is nou precies wat we willen want zeg nou eerlijk; een Ferrari met turbo’s zal nooit meer zó lekker klinken als de atmosferische motoren. Dus als een soort van ode aan de luide atmosferische Ferrari motoren gingen wij op pad met z’n model, welke dan ook nog eens is voorzien van een fantastische open sportuitlaat. Maar bij Prior-Design gaat het natuurlijk niet alleen om de uitlaat, nee zij leveren de PD458 kit voor dit Italiaanse raspaardje. Een bodykit die de auto een stuk ‘dikker’ doet ogen, tevens zijn er enkele details aan toegevoegd die het totaalplaatje nog extra exclusief maken. Er is veelal gebruik gemaakt van carbon fiber, niet alléén omdat dit een stuk lichter is, ook omdat het er gewoon waanzinnig gaaf uit ziet.
De voorbumper heeft een totaal nieuwe styling gekregen, een die wel wat weg heeft van de LaFerrari. De sideskirts en velgen zijn op maat gemaakt en ook is de auto voorzien van een carbon fiber diffuser. Wie dit allemaal iets té extreem vindt, moet de wrap wellicht even wegdenken, want deze springt er natuurlijk wel erg uit. De metallic gele carwrap op deze auto maakt de auto wel erg opvallend, misschien iets té voor degene die zijn Ferrari ook dagelijks gebruikt. Het mooie is, dat alles mogelijk is bij onze Duitse partners en zij kunnen dus jouw droomauto nóg extremer maken. In mijn ogen hebben de mannen van Prior-Design een mooie balans gevonden in het bouwen van deze PD458, de aanpassingen zijn goed zichtbaar maar het oogt niet té extreem.
Qua rijden hoef ik jullie niet uit te leggen dat dit natuurlijk fantastisch is, de 458 Italia is een van de beste Ferrari’s ooit gebouwd. De Italia is daarmee ook nog eens de best verkochte Ferrari ooit gebouwd en mag daardoor ook best wat gepersonaliseerd worden. De 4,5 liter grote V8 middenmotor levert 570 pk en de daaraan gekoppelde DCT-versnellingsbak zorgt ervoor dat de auto in 3,4 seconden naar de 100 km/h sprint. Die sprint gaat door tot een dikke 330 km/h , als je durft!
Mijn vraag aan jullie: is de ombouw van Prior-Design een DO of een DON’T?
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
| Bekijk ook onze vorige rijtest: Lotus Evora 400 |