Gereden: Ferrari 430 Scuderia [Hoefnagels Special]
![Gereden: Ferrari 430 Scuderia [Hoefnagels Special]](https://www.hartvoorautos.nl/wp-content/uploads/2015/03/Ferrari-430-Scuderia-www.hartvoorautos-14.jpg)
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video hier!
Hij is lichter en heeft meer vermogen dan de “standaard” Ferrari F430 en erft heel wat technologieën van de Formule 1 wereld. Dit is de Ferrari 430 Scuderia en wij mochten hem rijden!
Kijk ‘m staan: laag, slank, functioneel – hij oogt veel gemener dan alle andere moderne Ferrari’s. De Scuderia heeft een volkomen ander karakter, dat zie je direct! Dit is de lichtgewicht variant van de ”gewone” F430, er is 100 kilogram bespaard en het vermogen is met 20 pk toegenomen wat totaal op 510 brengt. Klinkt goed, we stappen in. Aan de binnenkant is het afgewerkt met koolstofvezel en dat ziet er geweldig uit. Wat ook geldt voor de met alcantara beklede lichtgewicht sportkuipen, uiteraard ook van koolstofvezel en ze zitten ook nog eens heerlijk. Nog een detail: geen tapijt, alleen kaal metaal. De lasnaden zitten in het volle zicht. De Scuderia is ook gestript van alle isolatie materialen. Combineer het kale interieur, de aluminium pedalen en het naakte metaal dat overal je oog treft en je weet het: dit is een raceraket. Een Scud.
Zoals gezegd: het interieur is simpel. Grote, functionele bolvormige ventilatieroosters. Geen cruisecontrole. Geen overbodig speelgoed. Alleen maar koolstofvezel zo ver het oog reikt en twee enorme schakelbladen achter het stuur; groot, functioneel: perfect om razendsnel mee door de versnellingen te jagen.
Genoeg gekeken. Gordel om. Diep ademhalen. Contactsleutel omdraaien. Op het dashboard maken alle lampjes hun aanwezigheid kenbaar, maar de motor geeft geen kik. O ja wacht, de startknop zit op het stuur. Dat prachtige stuur met die beeldschone aluminium manettino-knop. En natuurlijk die prachtige rode startknop. Wacht even. Misschien moet ik eerst eens even laten bezinken waar ik nu eigenlijk in zit.
De Scuderia is geen door slimme marketeers, met een Schumacher-sausje overgoten Fiat Stilo, of een Seicento met Schumi-logo. Dat zijn schaamteloze geldklopperijen op wielen. Met geen van beide auto’s heeft de zevenvoudig wereldkampioen ook maar iets te maken gehad, behalve dan dat hij Fiat toestond zijn naam aan die gedrochten te laten verbinden. Dat geldt niet voor deze Ferrari. Met dit monster heeft Schumi zich wel degelijk bemoeid, hoewel de auto – ironisch genoeg – nergens zijn naam draagt.
‘Michael heeft veel tijd aan deze auto gespendeerd’, zegt Michele Giaramita, de technisch directeur van het Scuderia-project. ‘Hij had natuurlijk tijd genoeg nadat hij was gestopt met de Formule 1. Hij vond het leuk om ons te helpen, leuker misschien wel dan om als adviseur naar F1-races te gaan. Op Fiorano [Ferrari’s eigen testbaan bij de fabriek in Maranello, red.] is de Scuderia net zo snel als de Enzo.’
De 4.3 liter V8 levert in de Scuderia 510 pk bij 8.500 toeren, een vermogenstoename die vooral te danken is aan het bijslijpen van de in- en uitlaattrajecten. Ferrari is bovendien apetrots op zijn nieuwe elektronische regeleenheid (ECU) die het verbrandingsproces nog verder optimaliseert doordat de bougies bijna net zo snel en efficiënt vonken als in een Formule 1-motor. Het vermogen wordt op de weg losgelaten via een geweldige nieuwe geautomatiseerde versnellingsbak met de naam F1-SuperFast 2, die in racemodus een schakeltijd heeft van slechts 60 milliseconden. Even voor het perspectief: de 599 schakelt in 100 en de F430 in 150 milliseconden. De Scuderia rijdt vanuit stilstand in 3,6 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 319 km/h.
Tijd om de startknop in te drukken. Een kort gezoem en dan een bevredigende, metalige grom. Met het gaspedaal spelen maakt al snel het karakter duidelijk: supersnelle respons en een hard, scherp uitlaatgeluid; Dit is een schrille, felle blaf.
Lieve help, wat komt dit ding snel van zijn plek – alsof je uit een kanon wordt afgeschoten. Een, twee, drie, vier snel na elkaar opgloeiende rode led’jes op de bovenrand van het stuur geven de progressie weer. Opschakelen – bam – en nog een keer – bam. Uit de uitlaat klinkt een heerlijke, scherpe huil – voorbijgangers horen alleen maar die felle blaf. De besturing voelt behoorlijk zwaar, maar geeft enorm veel informatie door en reageert snel en precies. De remmen zijn ontzettend krachtig en perfect te doseren. Wat een auto…
Opeens bedenk ik me dat ik lang niet meer zo veel plezier heb gehad achter het stuur van een auto. De Scuderia is een makkelijk te rijden super-sportwagen. Die ervaring wordt alleen nog maar beter door de briljante elektronica van het E-diff en die fantastische versnellingsbak die bovendien net zo prettig en soepel werkt op supersnelle, wilde bergritten als in opgestopt stadsverkeer.
Het zit zo: je hebt sportwagens en je hebt Ferrari’s. Deze Ferrari voor de openbare weg is de beste van beide categorieën. Als het gaat om vermogen, opwinding en simpelweg ontzettend snel kunnen gaan, is dit waarschijnlijk de beste Ferrari aller tijden. Nu ik erover nadenk: het is zonder twijfel de beste auto op aarde. Als iemand me vraagt wat de beste auto is waarin ik ooit heb gereden, is vanaf nu mijn antwoord: Schumi’s Scuderia.
Zo’n mooie Ferrari vind je natuurlijk niet op elke hoek van de straat. Deze in het geel uitgevoerde Scuderia vonden wij bij autobedrijf Hoefnagels in Geleen. Een specialist op dit gebied. Bedankt voor de kans die wij kregen om met dit pareltje te rijden… In mijn ogen is dit pure perfectie op wielen!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
| Bekijk hier onze vorige rijtest: BMW X6 M50D |