Ferrari 296 GT3 is het afscheid van de V8

Ferrari 296 GT3 is het afscheid van de V8

Al meer dan een eeuw heeft de V8 rondgereden is ontzettend veel verschillende auto’s. In 1910 reed een Franse Dion-Bouton rond met de eerste V8 erin. In die tijd werd er nauwelijks vermogen uit gehaald, niet te vergelijken met hedendaagse V8’s. Ondertussen wordt er zo veel vermogen gehaald uit de V6 dat het afscheid van de V8 eraan zit te komen. De Ferrari 296 GT3 is hier de eerste van bij Ferrari.

Ferrari volgt kort na de onthulling van de nieuwe Porsche 911 GT3 met hun versie, namelijk de Ferrari 296 GT3. Het grootste verschil tussen deze nieuwe Ferrari en zijn voorganger (488) is motorisch. Waar de Italianen traditioneel de V8 in hun Ferrari gebruikten, wordt deze nu vervangen door een V6. Deze verkleinde V6 is minder zwaar en compacter dan zijn voorganger en heeft ook nog een lager zwaartepunt.

Efficiënter

Het denkvermogen van het engineer team is niet alleen gebruikt voor om de nieuwe motor te plaatsen. Ook is er veel aandacht besteed de materialen. Bijvoorbeeld de turbo’s zijn nog lichter dan voorheen, met als resultaat dat deze motor 24% efficiënter is dan de originele V8. 

Het resultaat van deze verandering is een indrukwekkende 600 pk bij 7250 toeren met 712 Nm. Deze prestaties zijn inderdaad beter dan de vernieuwde Porsche 911 GT3. Wat nog interessanter is, dat deze prestaties behaald zijn zonder het gebruik van de hybride technologie die gebruikt wordt in de ‘straat versie’ van de Ferrari 296. 

Voordat de Ferrari werd aangekondigd, heeft iemand de droombaan gekregen. Na duizenden kilometers testrijden is geconcludeerd door Ferrari dat deze prestaties ook nog eens betrouwbaar zijn!

De Ferrari 296 GT3 is niet goedkoop…

Ferrari weet al lang dat haar klanten het geld wel hebben en dit graag willen investeren. Dat betekent echter niet dat ze de prijzen zomaar op kunnen voeren… Je mag met deze auto namelijk niet legaal over de weg rijden en moet hem dus ergens neerzetten en laten verplaatsen naar het circuit. Dit is dan ook wel de ideale plek om hem te besturen, met maar 1250 kg.
Je betaalt voor deze gloednieuwe en unieke Ferrari 296 GT3 namelijk rond een half miljoen.

Okke Messemaeckers van de Graaff

Okke combineert zijn enthousiasme met zijn passie voor de Automotive. Zijn voorkeur voor auto's varieert enorm, van klassiekers tot moderne auto's, niks is te gek.