Er is niets sneller dan de LaFerrari? Echt wel, de nieuwe 488 GTO!
En de Ferrari LaFerrari is al oogverblindend snel: 963 pk en van 0 tot 100 in minder dan 3 seconden. Dan moet er dus een ongekend snelle auto uit de stallen van Maranello komen en die gáát er komen!
Hoe bouw je een auto die nog sneller is dan een LaFerrari? De kernwoorden zijn: dikke motor & carbon fiber. De motor is een geëvalueerde versie van het 488 GTB-blok en dat betekent minimaal 700 pk en bovendien is de motor nog 10% lichter ook. En die motor produceert een ‘uniek circuit-achtig geluid’. De laatste keer dat ik zo’n herrie uit een uitlaat hoorde komen, vroeg ik om een koptelefoon. Zou je dan een speciale koptelefoon met Ferrari-emblemen krijgen bij aanschaf van de nieuwe 488 GTO?
En daarnaast dus carbon fiber, heel veel carbon fiber. Een voorbumpertje, motorkapje, achterbumpertje en achterklep, dashboard, middentunneltje en zelfs de velgen zijn van carbon. Dat laatste is goed afgekeken van Koenigsegg. Maar jongens, denk je eens in. Een 488 GTO volledig in naakt carbon, hoe su-per vet zou dat zijn!?
En omdat onderhand heel de auto een doorontwikkeling is, hebben ze er ook nog maar techniek van de Le Mans GTE-racer ingepoeierd. Een diffusor van deze racewagen en een actieve achterspoiler. Een nieuwe bak voor nog sneller schakelen en de stuuroverbrenging is niet messcherp, nee, deze is nog messcherpererer. Je snapt wat ik bedoel.
Dit alles zorgt ervoor dat de term ‘hardcore’ een nieuwe definitie krijgt. En het meest opzienbarende van het hele verhaal is dus dat de 488 GTO (of Evolution of Speciale, want Ferrari is nog niet uit over de type-aanduiding) op Pista di Fiorano, het privécircuit van Ferrari gewoon sneller is dan de LaFerrari. Hoe wij aan al deze info komen? Een genodigde voor de presentatie van de hardcore-488 heeft deze info met de buitenwereld gelekt. Geen concrete beelden van de vormgeving van de auto, maar dit is genoeg om ons weer even zoet te houden.
Porsche, geef even door aan de GT2 RS dat die zijn borst wel even nat mag gaan maken?