Elektrisch rijden voor particulieren groeit

Elektrisch rijden voor particulieren groeit

Op dit moment zijn er steeds mensen die een elektrische auto rijden. De meeste elektrische auto’s worden op dit moment zakelijk gereden. Maar er komt een steeds grotere groep particulieren die ook elektrisch willen gaan rijden.

Als we kijken naar de toekomst, dan zal het aantal elektrische auto’s dat we op de Nederlandse wegen zien rijden alleen maar toenemen. De reden voor de toenamen heeft allemaal te maken met de gemakken die de elektrische auto’s bieden ten opzichte van de auto’s die op andere brandstoffen rijden. Daarnaast hebben elektrische auto’s ook veel meer voordelen voor de natuur waardoor dit type auto’s ook vaker worden gepromoot. Zou het kunnen dat we over 10 jaar allemaal elektrisch rijden?

Voordelen voor de natuur

Elektrische auto’s hebben de eigenschap dat ze veel stiller en daarbij ook schoner zijn. Zodra je een elektrische auto start, dan merk je al dat het geen geluid maakt. Je dashboard ligt netjes op en de controles worden uitgevoerd, maar het welbekende start geluid zal je niet horen. En dan komt het wegrijden. Zelfs daar komt haast geen geluid bij kijken.

Op dit moment is er niet alleen een stijging in het aantal elektrische auto’s, maar ook in het aantal laadpalen die er nodig zijn om de plug-in hybrid elektrische auto’s op te laden. Daarnaast zijn er ook tal van tankstations die zodanig zijn aangepast dat ze ervoor geschikt zijn om er elektrische auto’s op te laden. Doordat de elektrische auto’s bijna geen geluid maken, is de kans op geluidshinder veel kleiner. Daarnaast is de uitstoot van gassen en CO2 niet van toepassing, in dit artikel wordt het uitgelegd.

Uitstoot

Zodra je een auto op benzine of op gas rijdt, zal de benzine of het gas verbanden in de motor. Bij de verbranding komen er allerlei stoffen vrij, waaronder CO2 die ontsnappen en die de natuur in verdwijnen, met de nodige gevolgen. Zo is het bijvoorbeeld niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor onze eigen gezondheid. Bij het rijden van een elektrische auto komen deze stoffen niet vrij.

De auto-industrie is momenteel bezig om zoveel mogelijk te zoeken naar energiezuinige mogelijkheden in elektrische auto’s. Op deze manier kun je alsnog afstanden maken en vervolgens een steentje bijdragen aan het milieu. Er zijn Europese uitstooteisen gesteld die in 2025 dienen te worden behaald. Dat er dus haast is bij het ontwikkelen van energiezuinige en praktische elektrische auto’s is dus noodzakelijk.

Straks zou het eventueel mogelijk kunnen zijn dat je aan je elektrische auto te verdienen wanneer je elektronicabedrijven toestemming geeft om hun overschot aan wind of zonne-energie tijdelijk in jouw elektrische auto mogen opslaan.

De aanschafwaarde en kosten

Net zoals toen mobiele telefoons voor het eerst beschikbaar werden gesteld voor het grote publiek, waren de aanschafprijzen van deze mobiele toestellen erg hoog. Dat zie je nu ook nog terug in de aanschafwaarden van een elektrische auto. Of je nou kiest voor een private lease elektrische auto of wanneer je de aanschafwaarde los bekijkt, de prijzen zijn op dit moment nog niet op een waarde waarbij iedereen zomaar over zou kunnen stappen op het elektrisch rijden.

De aanschafprijs is vooral zo hoog doordat een elektrische auto rijdt op een vrij dure batterij. De voordelen van het elektrisch rijden worden echter wel gezien, door het publiek maar ook door het kabinet. Naast dat de auto stiller en schoner is, heb je er ook minder onderhoud aan. Er kan dus worden gesteld dat elektrische auto’s een goede bijdrage leveren aan de rijbeleving, de gezondheid en aan het milieu. Naar verwachting zullen we in het jaar 2030 nog niet allemaal elektrisch rijden, maar zullen er wel steeds meer elektrische voertuigen bijkomen. Je kunt hierbij denken aan zowel auto’s, bussen, scooters en fietsen.

Wat te doen met de conventionele auto’s? Als het land helemaal over wil gaan op elektrisch rijden, dan is er ook nog de kwestie wat te doen met de auto’s die we nu hebben? Deze zouden dan geruimd moeten worden. Het is niet reëel om te denken dat het versneld ruimen van conventionele auto’s in een versneld tempo kan worden gedaan. Bij dit ruimen komen vele kosten bij kijken en daarnaast kan dat natuurlijk niet zomaar worden gedaan, omdat dit ook op een milieubewuste manier moet worden gedaan.

Dat de elektrische auto een blijvertje is, mag wel worden gesteld. Maar hoe het zal gaan in de toekomst en of het aanschaffen van een elektrische auto straks voor ons allemaal mogelijk is, dat is een vraag voor in de toekomst.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.