Een elektrische auto voltanken? Nanoflowcell maakt het mogelijk

Een elektrische auto voltanken? Nanoflowcell maakt het mogelijk

Lang stilstaan bij de laadpaal is verleden tijd

Een nog vaag project van de technische universiteit? Nee. Het komt van het bijzondere automerk Nanoflowcell, dat naar eigen zeggen al 25 jaar actief is. Wij kennen het eerlijk gezegd niet. Het bedrijf werkt al een tijdje aan een bijzondere techniek waardoor je een elektrische auto niet meer oplaadt, maar voltankt. Dat deden ze eerst in Liechtenstein, vervolgens ook in Zwitserland én sindskort zelfs op Amerikaanse bodem.

En ze lieten al eerder een auto zien. In 2015 kwam het met een ‘gevleugde’ vierzitter. Dat liep niet helemaal lekker, en dus proberen ze het opnieuw met de iets compactere Quantino. Vier elektromotoren helpen je binnen 3 seconden naar de 100. Maar wat is het precies? Geen waterstofauto in ieder geval. Hoewel het vooral waterdamp uitstoot, rijdt je toch elektrisch rond. Maar liefst 2.000 kilometer ook. En het beste: je staat net zo lang stil als bij de benzinepomp.

Hoe werkt het ‘tanken’ van de auto dan?

Een kort scheikunde-lesje, en we proberen het (ook voor onszelf) nog begrijpelijk te houden. Tijdens de tankbeurt worden twee tankjes gevuld; eentje met positief geladen elektrolytvloeistof en eentje met negatief geladen elektrolytvloeistof. Door deze beide door een membraan te duwen, ontstaat er elektriciteit. Weer wat geleerd! Volgens Nanoflowcell gebeurt dit op duurzame wijze.

Wanneer we de Quantino meer gaan zien, is niet bekend. Het bedrijf wilt de zogenoemde ‘bi-on brandstof’ produceren in de VS, net als de auto zelf. Voor nu is het nog vooral een mooi toekomstbeeld. Deze techniek zou het elektrisch rijden in ieder geval een stuk aantrekkelijker maken.

Bron: © Nanoflowcell

Stijn Dekker

Stijn is al 24 jaar gepassioneerd over auto's. Van een Jaguar E-type tot een Hyundai i20n en alles daar tussen!