Is de Donkervoort D8 GTO al klaar?
Ruim een jaar geleden werd in Lelystad de langverwachte Donkervoort D8 GTO onthuld. De cijfers logen er niet bepaald om; deze lichtgewicht sportauto zou 400pk en 450Nm koppel leveren vanuit een 2.5 TFSI vijf-in-lijn blok van Audi. Nu een jaar later blijken de cijfers toch iets anders te zijn..
Standaard (340 pk)
0-100 km/h: 3,3 seconden
0-200 km/h: 9,4 seconden
Topsnelheid: 255km/h
Premium (380 pk)
0-100 km/h: 2,8 seconden
0-200 km/h: 8,6 seconden
Topsnelheid: 270km/h
Deze cijfers zijn toch een beetje anders dan in eerste instantie werd gezegd. We zien dat de premium versie 380 paarden heeft, dus 20 minder dan de standaard versie zou krijgen. En de standaard versie heeft zelf 60pk minder dan de 400 die eerst werden beloofd. Desalniettemin liegen de cijfers er natuurlijk niet om; de bolide weegt ook slechts 700kg. Daarmee wordt de pk/gewicht verhouding velen malen beter dan die van een Bugatti Veyron.
De verklaring voor de ”slechts” 340pk in de standaard versie is te verklaren met het feit dat er wél nog 60pk kunnen worden opgeroepen door een druk op een knop. Het is dus een soort van overboost-functie. De eerste D8 GTO’s zouden worden geleverd begin dit jaar, echter waren ze enkele maanden geleden nog aan het testen in Italia, op circuit Nardo. D8 GTO haalde een rondetijd van 2.29,8 minuten neer. Ter vergelijking: een Lamborghini Murciélago SV 670-4 heeft 2.40,40 minuten voor zo’n rondje nodig, een Audi R8 V10 2:43,70 minuten.
Lenhard van den Wijngaard spotte een D8 GTO tijdens Vijverberg Trofee geweest in Assen op 11 november. Kunnen we daaruit opmaken dat de eerste D8 GTO’s zijn geleverd aan de klanten of zien we hier een testauto van Donkervoort zijn rondjes doen op Assen?