Dodge Charger Daytona SRT: Amerikaanse kracht, maar dan elektrisch. Luider en sneller dan een Hellcat!?

Dodge Charger Daytona SRT: Amerikaanse kracht, maar dan elektrisch. Luider en sneller dan een Hellcat!?
Foto’s: Dodge

De Dodge Charger Daytona SRT is de nieuwe concept car van Dodge, ook wel het voorproefje van Dodge voor de elektrische musclecars. Het ontwerp is onbeschaamd gebaseerd op de tweede generatie Dodge Charger die voor 1968 geïntroduceerd werd. Dodge noemt het ‘subtiel’, maar wij weten niet zeker of Dodge überhaupt weet wat ‘subtiel’ betekent. De auto ziet er in ieder geval goed uit. Hij heeft dezelfde vierkante vorm, brede, oplopende achterspatborden en dezelfde daklijn als het klassieke model. Hij heeft zelfs de brede/rechthoekige grille en slechts twee deuren. De grille inlaat loopt niet richting de aandrijflijn, maar in plaats daarvan is het een aerodynamische doorgang, die een lage luchtweerstand mogelijk maakt, maar met een klassiek ontwerp. Het is deze aerodynamische knipoog die ertoe leidde dat dit concept werd vernoemd naar de eveneens aerodynamische Charger Daytona homologation special.

Foto’s: Dodge

Daarbij is het exterieur voorzien van een dikke set 21-inch centerlock velgen. Daaromheen zitten 305 mm-banden vooraan en 325 mm-banden achteraan. Hij beschikt over remklauwen met zes zuigers. Ook is de Charger Daytona SRT een hatchback, wat hem zeer praktisch maakt

Foto’s: Dodge
Foto’s: Dodge

Er is nog niks bekend over de motor specificaties, maar Dodge beweert dat hij sneller zal zijn dan een Hellcat! Andere functies die bedoeld zijn om de muscle car ervaring te verbeteren, zijn onder meer een transmissie met meerdere snelheden, een tijdelijke pk-boostknop en een “uitlaatsysteem” dat bedoeld is om de Daytona SRT net zo luid te maken als een Hellcat.

Foto’s: Dodge

Dodge-baas Tim Kuniskis melde dat dit concept “geen wetenschappelijk project is” maar een vooruitblik geeft op toekomstige modellen die in 2024 zullen worden gelanceerd. Dodge-vertegenwoordigers melde ook dat er meerdere versies aandrijflijnen zullen zijn.

Hij beschikt over een variabele transmissie, dit zorgt voor een soort gevoel van schakelen in een elektrische auto. Dit zien we bijvoorbeeld ook bij de Porsche Taycan. Wat helemaal bijzonder is bij deze Dodge, is een ”Fratzonic Chambered Exhaust-systeem”. Kuniskis benadrukte dat dit niet zomaar een extern luidsprekersysteem is. Het is eigenlijk een leidingsysteem met verschillende kamers die zijn afgestemd om geluid te maken, vermoedelijk met lucht die er doorheen wordt gepompt. Eigenlijk als een koperinstrument of zoals Kuniskis het vergeleek, een pijporgel. Het is gekoppeld aan informatie zoals snelheid, gasinvoer en andere informatie. Hij is dan ook luid, met een volume tot 126 decibel, hetzelfde als de uitlaat van een Hellcat. En net als de transmissie met meerdere snelheden, is hij er gewoon om toe te voegen aan de ervaring. 

Foto’s: Dodge

Bekijk ook deze dikke 1200 pk sterke Dodge Challenger Hellcat RedeyeDodge (klik hier)

Harald Voogt

Passie voor auto's en social media