Nieuws

Dit zijn de eerste klantgeleverde Bugatti Divo’s!

En Bugatti maakt er in totaal slechts 40.

In augustus 20218 introduceerde Bugatti de Divo en deze week, precies twee jaar later, onthulde het merk de eerste exemplaren die klaar zijn voor levering. “Dit markeert het einde van een uitdagende ontwikkeling die bijna twee jaar heeft duurt”, aldus de Franse hypercar bouwer. Voor Bugatti is de Divo ook meer dan zomaar een hypercar.

“De Divo luidt een nieuw tijdperk in bij Bugatti – het tijdperk van moderne carrosseriebouw”, aldus Stephan Winkelmann, die de auto “een op maat gemaakt meesterwerk van vakmanschap in de auto-industrie” noemt. Dit nieuwe tijdperk stelt Bugatti in staat de onderliggende technologie van de auto te veranderen en aan te passen, waardoor de Chiron in de Divo veranderde. Door de topsnelheid van de Divo te beperken tot 380 km/h, kreeg Bugatti vrijheden bij de ontwikkeling. Winkelmann noemde de Divo “een visueel en technisch onafhankelijk model”. Je hoeft alleen maar naar de Divo te kijken om dat te zien. Het profiel is slanker, waardoor hij er “platter en sportiever” uitziet dan de Chiron. Aan de voorkant verkleinen de inlaten op de motorkap het voertuigoppervlak en verbeteren ze de luchtstroom, terwijl een nieuwe voorspoiler meer neerwaartse druk genereert. Het helpt ook om meer lucht naar de voorste inlaten te leiden en helpt ook om de remmen af te koelen.

De achterkant is voorzien van een uniek 3D-achterlichtontwerp met 44 oplichtende vinnen die de achterlichten vormen. Het is een prachtige aanvulling op de smalle LED-koplampen vooraan. Het luchtkanaal op het dak helpt de Divo’s 8.0-liter W16-motor te voeden. Een vin die uit de inlaat steekt, helpt de lucht over de brede vleugel te leiden, die boven een verhoogde diffusor en 3D-geprinte uitlaatuiteinden zit.

Minstens één exemplaar naar Nederland
Diverse bronnen wisten twee jaar geleden al te melden dat er één exemplaar is verkocht aan een Nederlander en dat dit tegen die tijd dan ook de duurste auto is waar ooit een Nederlands kentekenplaat op is geschroefd. Iemand enig idee wie de gelukkige is? Zoals bekend hangt er aan de Bugatti Divo een prijskaartje van €5 miljoen, echter is dat slechts het bedrag dat Bugatti voor de auto vraagt. Wil je de Divo op Nederlands kenteken hebben dan dienen daar nog de nodige belastingen voor worden betaald. Hierdoor komst het totale bedrag uit op €6,3 miljoen.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.