Dit kun je aan jouw uitlaatgeluid doen zonder boetes te riskeren
Pops & bangs, vlinderkleppen, cut-outs, bypass, dB-killers… Hallo, snappen we het nog? Meer geluid uit de uitlaat dus! Voor de één een absolute must, voor de ander een reden om vandaag nog elektrisch te rijden.
‘Wat mag je aan je uitlaatgeluid doen zonder een boete te krijgen?‘
Sommige bezitters van een verbrandingsmotor hebben er veel geld voor over om een goed geluid uit de uitlaat te krijgen. Of ze laten met enkele goedkope ingrepen de halve buurt rechtop in bed zitten. Realiteit is helaas dat de brandstofmotor langzaamaan terrein verliest. De accu én waterstofmotor doen steeds meer hun intrede. Gelukkig blijft de liefhebberij voor een ‘duidelijk hoorbare’ auto bestaan.
De vele campagnes (e.g. mogelijke geluid-flitspalen), het onderzoek naar verkeerslawaai en de gerichte ‘aso-bakken’ controles moeten je er van weerhouden om iets te doen aan je uitlaatgeluid. Maar toch kun je, behalve hopen dat je nooit gecontroleerd wordt, legaal nog wel wat doen aan het geluid.
Hoe zit het nou écht?
Even terug naar de basis. Een auto wordt bij toelating goedgekeurd op het aantal decibels – dB(A) – bij een vooraf bepaald toerental. Op de website van het RDW kun je je kenteken invoeren om te zien wat deze waarden zijn.
Toezicht op het geluidsniveau is er maar weinig. Dit moet namelijk door de politie worden gedaan, middels een geluidsmeter. Uiteraard wordt er bij een APK-keuring naar de uitlaat gekeken, maar alleen of deze over de gehele lengte gasdicht is. Hier wordt niks gedaan met het uitlaatgeluid, omdat dit simpelweg te lastig én kostbaar is om te meten.
Feit is dat je best veel kunt aanpassen aan je uitlaatsysteem. Zolang je op de openbare weg niet te veel boven het vastgestelde dB(A) komt, is er weinig aan de hand. Er is namelijk maar één manier om dat goed vast te stellen: meten! De politie heeft hiervoor geluidsmeters. Deze moeten op een voorgeschreven manier worden opgesteld, waarna je uitlaatgeluid wordt gemeten op een vaste controleplek.
Later in het artikel leg ik uit wat dat in de praktijk betekent voor eventuele boetes en/of maatregelen bij een overtreding hiervan.
Onterecht bekeurd
Er zijn genoeg voorbeelden van bestuurders die onterecht zijn bekeurd voor uitlaatgeluid. Dit is niet altijd terecht. Hoe zit dit dan? Volgens de regelgeving kun je onnodig geluid veroorzaken door meer dan nodig gas te geven (lees: revven), of bijvoorbeeld met slippende banden weg te rijden. Ook de welbekende ‘Pops & Bangs’ vallen hieronder.
Op het gehoor vaststellen dat een auto teveel lawaai maakt, is nogal subjectief. Dit zal moeten worden vastgesteld door metingen of een grondige controle van de onderdelen. Anders is nooit vast te stellen wat de werkelijke geluidsdruk is. Er moet worden nagegaan of je uitlaat niet (net) stuk is gegaan op een lage drempel of dat je een demper hebt verwijderd.
Zet er een klep tussen
De beste oplossing voor een lekker geluid lijkt dan een kleppensysteem in de uitlaat. Hiermee bepaal je zelf waar én wanneer je deze klep (deels) openzet. Er zijn grofweg twee opties: een ‘cut out’ voor de einddemper, waarmee je feitelijk je uitlaatgassen vóór de einddemper laat ontsnappen.
Of een ‘bypass’, waarmee uitlaatgassen langs de einddemper worden geleid – maar wel weer uit de eindstukken van de uitlaat komen. Het is toegestaan om met dit uitlaatsysteem te rijden.
Een keuring (zelfs bij het RDW) zal dan geen problemen geven. Maar dat is alleen als deze kleppen dicht zitten! Als je met open kleppen rijdend wordt gehoord, zal een geluidsmeting worden uitgevoerd. Tactisch gebruik, zoals alleen bij evenementen, wordt aanbevolen.
Hoe werkt de geluidsmeting?
Er wordt – onder vastgestelde omstandigheden – een microfoon geplaatst bij de uitmonding van je uitlaat. Bij een ‘cut-out’ voor de einddemper zal aan de zijkant van de auto worden gemeten. Hier zit in dat geval de uitmonding. Het aantal toegestane decibels en bijhorende toerental worden uit het kentekenregister van het RDW gehaald.
Voorbeeld
Stel: toegestaan is 82dB(A) bij 3200 toeren. Bij een meting heb je de volgende mogelijkheden:
– Tot 84dB(A) is er niks aan de hand. Er wordt hier een correctie van 2 dB gerekend
– 85 tot 88dB(A) -> bekeuring van €300,-
– 88dB(A) of meer -> bekeuring van €450,-
In alle gevallen hierboven kan er een maatregel worden toegepast en moet je, nadat alles is aangepast naar het origineel, richting een RDW-keurstation voor herkeuring
Geïmporteerde auto’s van buiten de EU missen vaak de benodigde gegevens over het aantal dB(A). Daarom wordt standaard een hogere marge aangehouden van 95dB(A) bij 3,500 toeren voor benzinevoertuigen, en 2,000 voor diesels. Hier geldt geen correctie meer.
Heb jij ook een automotive-gerelateerde vraag voor mij? Stuur deze dan in via info@hartvoorautos.nl