Dit kost de Power-EV (1000+ pk) van Lucid!
We waren er al lyrisch over, maar met zo’n prijskaartje wordt het wel héél aantrekkelijk!
Lucid Motors heeft grote plannen, en in tegenstelling tot andere start-ups, begint het er steeds meer op te lijken dat we niet te maken hebben met de verkoop van gebakken lucht. Gelukkig, want het speelveld van volledig elektrische wagens wordt nagenoeg gedomineerd door Tesla. “More power to ’em”, maar over een fris windje in de vorm van een aantal concurrenten, hoor je mij niet klagen. Lucid is van plan om in haar eerste productiejaar maar liefst 10.000 Airs te fabriceren, om ze vervolgens in 2019 aan de man te brengen.
Tot nu toe was het een mooi verhaal, maar zonder concrete prijzen kun je het publiek wel enthousiast maken; veel meer schieten ze er niet mee op. Daarom meldt Lucid vandaag dat hun eerste productieauto een vanafprijs krijgt van $52.500, wat omgerekend zo’n €49.000 is. Of de auto hier ook zoveel gaat kosten, is nog moeilijk te zeggen, gezien er nog belastingen e.d. overheen moeten. Toch lijkt de Lucid Air daarmee werkelijk Tesla-territorium te betreden. Het topmodel zit eveneens in dezelfde prijsklasse als een dikke Tesla, aangezien ze beide de magische grens van $100.000 overschrijden.
Het is inmiddels geen verrassing meer dat elektrische auto’s de oude garde regelmatig het nakijken geven, en de Lucid Air is wat dat betreft geen uitzondering op de regel. Hoewel het basismodel ‘slechts’ 400 pk meekrijgt, is het topmodel daarentegen werkelijk een topmodel. Deze bloedstollende Air gooit er namelijk gewoon nog 600 pk bovenop. Het is een magistrale EV, die voorzien is van niet één, maar twéé elektromotoren, die gezamenlijk goed zijn voor 1014 pk. En daar waar de basisuitvoering enkel achterielaandrijving heeft, krijgt het topmodel natuurlijk vierwielaandrijving.
Indrukwekkend is de Air net zo goed aan de binnenzijde, die uitermate luxe is uitgerust. De wagen kent een schittenrend design, wat op fraaie wijze is volgeduwd met vier touchscreens en een audiosysteem van 29(!) speakers. Aan zicht overigens geen gebrek, want naast die vrij imposante ruiten, wordt je ook nog eens overkoepelt door een massief panoramadak, dat tot ver boven de achterstoelen reikt.
Ik zeg, laat maar komen die hap!