Dit is de Porsche 981 Bergspyder!
Aan het eind van de jaren zestig ging Porsche all-in met zijn 909 Bergspyder. De auto was in feite een aluminium frame en motor gewikkeld in plastic. Er was ook een zitplaats voor een ieder die dapper genoeg was om ermee te durven rijden.
De 909 Bergspyder’s motor produceerde zo’n 275 pk en hielp de auto met het beklimmen van elke hill climb wedstrijd. Afgelopen weekend onthulde Porsche dat het merk in 2015 heeft onderzocht of de bouw van een spirituele opvolger van de 909 Bergspyder op basis van de 981 Boxster mogelijk zou zijn. Er is zelfs een prototype ontwikkelt voor evaluatiedoeleinden, hoewel het project nooit het groene licht voor productie heeft ontvangen
De 981 Bergspyder, zoals de auto werd genoemd, moest zo licht en minimalistisch mogelijk zijn, net als de originele Bergspyders. Maar deze is ook ontwikkeld met het oog op productie. Helaas werd vastgesteld dat de auto te moeilijk zou zijn om te voldoen aan voorschriften voor gebruik op de weg. Het project is dus nooit verder gegaan dan het oorspronkelijke prototype, dat momenteel in het officiële Porsche Museum in Stuttgart te bezichtigen is.
De auto is een single-seater met een speedster-carrosserie zonder voorruit en zelfs de deurgrepen ontbreken. Er moest een nieuwe cockpit bedacht worden en werden dashboard-elementen en de stoel geleend van de 918 Spyder. Aan de passagierszijde creëerden de ontwerpers een opslagruimte die een helm en een afneembare hoes voor de cockpit kon bergen. De krachtbron was de 3,8-liter zescilinder die uiteindelijk de Boxster Spyder zou aandrijven die in 2016 werd geïntroduceerd. In de Boxster Spyder had de motor een vermogen van 375 pk, maar hier werd hij opgepompt tot 387 trappelende paarden. Met nog geen 1100 kilogram, schatte Porsche dat de 981 Bergspyder’s vermogen goed zou zijn voor een 0 tot 100 km/h tijd van slechts 4 seconden en een Nürburgring rondetijd van ongeveer 7:30. Helaas zullen we het waarschijnlijk nooit weten…